Ido Vlaminckx

C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files
Ido Vlaminckx

Ido Vlaminckx
Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

  • Studeerde kerninformatica, waar het volgens Ido bij Rijkswaterstaat 'vol van zit'. Vindt het leuk thuis software en apps te ontwikkelen. Leest graag over ICT om ontwikkelingen bij te houden. Loopt ook hard, 'maar geen marathons', om in conditie te blijven.

Ido Vlaminckx is infrastructuurarchitect verkeersmanagement bij het onderdeel Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat. Hij ontwikkelt en bewaakt de technische infrastructuur van bijvoorbeeld tunnels, bruggen en dynamisch verkeersmanagement systemen (DVM); de systemen die zorgdragen voor goede doorstroming op de weg, te zien als signaalgevers aan portalen en camera’s langs de weg. Ook is Ido betrokken bij de ontwikkeling en exploitatie van nieuwe diensten op het gebied van C-ITS: cooperative intelligent transport systems.


ICT en Datamanagement

'De Centrale Informatievoorziening (CIV) is verantwoordelijk voor alle ICT en Datamanagement van Rijkswaterstaat. Ook ontwikkelt CIV, vaak in samenwerking met de markt en onderzoeksinstituten, innovatieve systemen voor reisinformatie en verkeersmanagement. Zoals communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de wegkant. Dit noemen we C-ITS: cooperative intelligence transport systems. We passen informatie- en communicatietechnologieën toe om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken.

Weersomstandigheden opvangen met wifi-p

Zo'n ontwikkeling is de invoering van 2 C-ITS-diensten op een corridor van Rotterdam naar Wenen. Met de 1e dienst, 'Road Works Warnings', krijgen automobilisten via wifi-p een waarschuwing als er wegwerkzaamheden zijn. Vooral in Duitsland, maar ook in Nederland zijn hier regelmatig aanrijdingen mee, vandaar dat er ook een 2e dienst wordt uitgewerkt; Collision Risk Warning, een bericht dat er gevaar is voor aanrijdend verkeer. De andere dienst, Probe Vehicle Data, is nog prematuur. Daarmee is het de bedoeling dat informatie uit auto's, zoals remkracht en weersomstandigheden, via wifi-p wordt opgevangen.

Als wegbeheerder krijgen wij, maar ook andere wegbeheerders en belanghebbenden, zo een beter beeld van de situatie op de weg en kunnen we eventueel maatregelen nemen. De komende jaren worden auto's zo toegerust dat ze actuele informatie en waarschuwingen op hun dashboard ontvangen. Een ander voorbeeld is Beter Benutten: een programma van innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Een van de C-ITS-maatregelen is de invoering van 1.600 verkeerslichten die met elkaar en met auto's kunnen communiceren. Door data uit stoplichten te onttrekken, kun je verkeer optimaliseren.

Tastbare resultaten op weg

Voor al deze initiatieven is samenwerking tussen overheid, markt en onderzoek nodig. Wij hebben niet de pretentie om zelf een architectuur neer te zetten en te zeggen: dit is het, alstublieft. We moeten dit samen organiseren: met internationale stakeholders, commerciële stakeholders, wetenschappers. Het is de kunst al die partijen bij elkaar te brengen en samen tot een implementeerbaar ontwerp te komen. Die samenwerking is complex, maar ook heel leuk. Als ik op de weg rijd, zie ik tastbare resultaten van mijn werk. Wij houden geen administratief systeem in de lucht of iets dergelijks. In een datacenter zie je servers en hoor je een hoop geluid, maar je ziet geen resultaat. Rijkswaterstaat raakt de maatschappij. Wij maken het verschil tussen files of geen files, tussen een ophaalbrug die werkt of die niet werkt.'

Ik werk voor Nederland

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ingje van Blitterswijk
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
De innovatie bij Rijkswaterstaat zit ook in nieuwe manieren van aanbesteden

Koen van der Kroon

Contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen van der Kroon
We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels

Koen Workel

We willen niet dat mensen ’s nachts wakker liggen door piepende shovels
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Workel
30 kilometer techniek dwars door de weilanden

Jasper Middelkamp

Adviseur Systeemontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jasper Middelkamp
Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt

Jeroen Paalman

Technisch Specialist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Jeroen Paalman
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon