Bij de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat, werken zo’n 200 mensen dag en nacht aan veilige en vlotte vaarwegen. Zowel op zee als op de binnenwateren. Kapitein Florus Noordhoek vertelt over zijn werk op een van de schepen van Rijkswaterstaat.
De Rijksrederij: werken aan veilige vaarwegen
Florus Noordhoek
Kapitein - Rijkswaterstaat
‘Mooi om een bijdrage te leveren aan Nederland als vlot en veilig transportland’
Nederland verbinden
Rijkswaterstaat werkt aan belangrijke verbindingen voor onze mobiliteit en bereikbaarheid. In heel Nederland. Over weg en water. Om dit werk goed te kunnen doen, legt Rijkswaterstaat verbindingen met gemeenten, provincies en waterschappen, met opdrachtnemers en andere marktpartijen en met gebruikers van weg en water.
Vaarwegen beheersen
Het beheersen van de bijna 8.000 kilometer vaarwegen is een taak van Rijkswaterstaat. Personeel en materieel dat daarvoor nodig is, is ondergebracht bij de Rijksrederij. Een van de 200 medewerkers bij de Rijksrederij is Florus, kapitein van de Frans Naerebout.
De Rijksrederij
Bij de Rijksrederij werken ruim 200 mensen dag en nacht aan veilige en vlotte vaarwegen. Zowel op zee als op de binnenwateren. Een van deze mensen is Florus Noordhoek, kapitein van de Frans Naerebout, een van de 9 betonningsvaartuigen.
‘Varen is veel te leuk en het werkgebied is groot. Ik ga voorlopig niet naar de wal’
Veilig en vlot
Florus: 'De Frans Naerebout is een van de 9 betonningsvaartuigen. Met mijn team van 14 man zorg ik dat de boeien en tonnen in orde zijn en op de juiste positie liggen, zodat de scheepvaart veilig en vlot zijn weg kan vinden. Dat doen we op de Westerschelde, de Oosterschelde en voor een gedeelte op zee.
Onregelmatige werktijden
Onze werkdag begint om 8 uur 's ochtends. Ik maak de dag van tevoren een planning. Maar ons werkterrein is zo groot dat het vaak na zevenen wordt. En soms redden we het überhaupt niet om voor het einde van de dag binnen te komen.
Reddingsacties
Als we door de kustwacht worden gevorderd, weten we helemaal niet wanneer we weer thuiskomen. Dat kan zomaar gebeuren want de schepen van Rijkswaterstaat kunnen op verzoek worden ingezet om bijvoorbeeld drugstransporten tegen te gaan of te helpen bij reddingsacties en oliebestrijding.
Spierballen
Het is gevarieerd werk. Werk waar nog spierballen bij komen kijken. Als kapitein sta ik ervoor dat mijn bemanning met plezier naar z'n werk komt. En dat er een informele, maar wel professionele, sfeer heerst.'