Inloggen, formulieren invullen en weg is de belastingaangifte. Voor miljoenen Nederlanders is dit heel vanzelfsprekend. Maar de ontwikkelaars en bouwers van de Belastingdienst weten welke ingewikkelde technieken hierbij om de hoek komen kijken. Mark Braam, service delivery manager leidt een team met ruim 100 ICT-specialisten die ervoor zorgen dat het regelen van belastingen eenvoudig via een digitaal portaal kan.
9 miljoen aangiftes met onze digitale formulieren
Mark Braam
Service delivery manager - Belastingdienst
Piekperiodes
De portalen zijn van steeds meer handige diensten voorzien. Het is dan ook logisch dat de populariteit van het digitaal aangifte doen stijgt. ‘En het werkt allemaal steeds beter’, zegt Mark trots. ‘Dit jaar hebben we 9 miljoen aangiftes verwerkt in 2 maanden tijd. Deze piekperiodes vragen heel wat van de systemen. Dat maakt dit werk zo spannend en daarmee ook zo leuk.’
Formulieren voor de portalen
Als manager is Mark verantwoordelijk voor het leveren van de applicaties voor de formulieren in onder andere mijn.belastingdienst.nl. ‘Het gaat vooral om aangifteformulieren voor burgers maar ook voor ondernemers die elk kwartaal de omzetbelasting via een portaal op kunnen geven.’
Wereld achter het inloggen
Daarnaast is het team van Mark de verbindende schakel achter het inloggen. ‘Log je in met je DigiD, dan doe je dat met de voorzieningen die wij ontwikkelen en bouwen. Dat is echt specialistisch technisch werk. Zo heb je te maken met communicatieprotocollen, beveiliging en certificaten om koppelingen met andere systemen te maken.’
Van alle markten thuis
De ICT’ers in het team van Mark ontwerpen, bouwen en testen applicaties. ‘We gaan er steeds meer naartoe dat deze functies in elkaar schuiven. Je moet eigenlijk van alle markten thuis zijn. Als applicatieontwikkelaar moet je bijvoorbeeld ook kunnen testen. We werken intensief samen volgens het Scaled Agile Framework (SAFe)-model. Elke 3 maanden komen we bij elkaar om de kwartaalplanning te maken. Op basis van de prioriteiten die de stakeholders aangeven, stellen de teamleden zelf de planningen op. Het is een groot team, maar met het SAFe hebben we een werkwijze gevonden om dit in goede banen te leiden. Ik merk dat de betrokkenheid alleen maar is toegenomen.’
Prima verlopen aangifteperiode
Goed op elkaar ingespeeld zijn, heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. De aangifteperiode is prima verlopen. ‘Op een paar DDoS-aanvallen na, maar die zijn goed aangepakt door de collega’s van het datacenter. Omdat er tijdens de aangifteperiode een hoge piek in de belasting van de systemen ontstaat, testen we alles van tevoren zorgvuldig. We hebben een performance testomgeving die overeenkomt met de productieomgeving, zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden.’
Werk aan de winkel
In dit werk speelt ook de interactie met de bezoekers van de webportalen een belangrijke rol. ‘Onze collega’s van andere onderdelen van de Belastingdienst onderzoeken waar zij behoefte aan hebben. Daar testen ze bijvoorbeeld ook of burgers wel overweg kunnen met de formulieren die wij maken. We kijken weleens op afstand mee met zo’n gebruikerspanel. Heel leerzaam. Als je hoort: ‘Hè, hoe moet dat nou?’, dan weet je dat er voor ons werk aan de winkel is.’