Elke inwoner van Nederland staat geregistreerd in de Basisregistratie Personen. De afdeling ICT Regie en Beheer ontwikkelt en beheert de infrastructuur hiervoor. Afdelingshoofd Peter Provily en expert informatievoorziening Hans Hendrikman vertellen hoe je als ICT’er systemen die burgers gebruiken om een paspoort of identiteitskaart aan te vragen 24/7 in de lucht houdt.
Werken aan systemen die het altijd moeten doen
Hans Hendrikman
Expert Informatievoorziening RvIG - Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Diverse infrastructuren beheren
‘Onze afdeling, onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), zorgt dat de infrastructuur voor de systemen het doet’, legt Peter Provily, afdelingshoofd sinds 2012, uit. Systemen die burgers gebruiken om een paspoort of identiteitskaart aan te vragen moeten beschikbaar zijn, het aanvragen moet op een veilige manier gebeuren en dat gegevens zijn alleen te zien voor mensen die daar iets mee moeten doen’. ‘Onze belangrijkste taak is het beheer van de infrastructuur van diverse stelsels. Het stelsel voor de productie en distributie van reisdocumenten, zoals paspoorten, is er daar een van. Daarnaast beheren we ook de stelsels voor de Basisadministratie Personen, de registratie niet-ingezetenen (RNI), het burgerservicenummer, de persoonsinformatievoorziening van Caribische Nederland en een aantal registers.’
24-uurs diensten
In totaal gebruiken 1.200 instanties de identiteitssystemen van RvIG. Provily: ‘Van politieagenten die een bon uitschrijven en de identiteit controleren van de persoon die de boete krijgt, tot verzekeraars: al deze instanties vragen de gegevens op die in onze systemen staan. RvIG zorgt ervoor dat zij antwoord krijgen, maar alleen op die vragen waar ze ook toe gemachtigd zijn. We zijn een soort ICT-bedrijf, maar wel één met een hele hoge prestatienorm; onze systemen moeten het altijd doen! Het is belangrijk dat wij 24 uur per dag bereikbaar zijn en dat onze systemen betrouwbaar en veilig functioneren. Daarom is het merendeel van onze systemen dubbel uitgevoerd binnen onze eigen hoog beveiligde datacenters en draaien onze medewerkers 24-uurs diensten.’
Tussen primair proces en applicatiebeheer in
Hans Hendrikman is expert informatievoorziening oftewel ‘specifier’ op de afdeling. Hij analyseert onder andere problemen in de informatiesystemen, koppelt deze aan de oorsprong ervan door sessies te organiseren en mogelijke oplossingen te bespreken. Hendrikman: ‘Afgelopen jaar heb ik vooral veranderingen in wetgeving en processen omgezet naar delen van ons informatiesysteem. Wat doet het informatiesysteem bijvoorbeeld als de geboorte van een kind wordt geregistreerd? Dat gedrag moet je eerst ‘ontwerpen’. Daarna kan Applicatiebeheer het ontwikkelen. Met onze afdeling ICT, Regie en Beheer zitten we precies tussen het primaire proces en Applicatiebeheer in.’
Nieuwe mensen nodig
Nieuwe medewerkers hebben zeker een aantal maanden nodig om de inhoudelijke kant van de basisregistraties te begrijpen. En de afdeling is volop in ontwikkeling. Provily: ‘Op dit moment werken we hier nog met 25 mensen, maar we gaan dit jaar uitbreiden naar 40 werknemers. Binnen het Reisdocumentenstelsel gaan we de komende jaren de infrastructuur vervangen en de huidige Gemeentelijke Basisadministratie wordt vervangen door de Basis Registratie Personen. Hierdoor ontstaat één centrale registratie van personen (ingezetenen en niet-ingezetenen) die de bestaande losse gemeentelijke basisadministraties en de RNI gaat vervangen. Hiervoor hebben we mensen nodig die thuis zijn in zowel beheren als ontwikkelen. Het delen en borgen van kennis is van groot belang voor een organisatie als RvIG. Daarom werken we ook nauw samen met andere overheidsdiensten, zoals Logius, ICTU en DICTU. Dat zorgt sowieso voor een interessante kennisuitwisseling en biedt ook nog eens mooie loopbaanperspectieven voor onze medewerkers.’