Het onderhoud van monumenten vereist zorgvuldige voorbereiding, weten ze als geen ander bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Monumentenadviseur Marlotte en assetmanager Michael vertellen over een van hun prestigieuze projecten: het onderhoud van het Kabinet van de Koning.
De kunst van een minutieuze werkvoorbereiding

Doortimmerde voorbereiding
Marlotte en Michael zijn nauw betrokken bij het doorlopende onderhoud voor de instandhouding van het pand en bij het onderzoek naar verduurzaming. Uiteraard is er een MOIP, een meerjarig onderhouds- en investeringsprogramma. Ook zijn er specifieke projecten die voortkomen uit vragen van de gebruiker. Met name de grotere projecten vragen om een doortimmerde voorbereiding.
‘De monumentale status is de interessante factor én de uitdaging van het pand van het Kabinet van de Koning’
Monumentenadviseur Marlotte: ‘De monumentale status is de interessante factor en tegelijkertijd de uitdaging van dit pand. Alles moet technisch en bouwkundig in orde zijn, zo duurzaam mogelijk, en met instandhouding van de monumentale waarde.’ Bepaalde projecten raken aan dat monumentale aspect. Marlotte: ‘Zoals de restauratie van de wandbekleding in de Dalenskamer en het schilderwerk binnen.’

Marlotte: ‘We brengen in een aantal ruimtes het binnenschilderwerk terug naar de oorspronkelijke kleurstellingen. Daar is kleurhistorisch onderzoek voor gedaan door een gespecialiseerde partij. Er vindt ook altijd cultuurhistorisch en bouwhistorisch onderzoek plaats, en aanvullend onderzoek naar de gebruikte bouwmaterialen. Dat is nodig om de technieken voor onder meer reinigen en restaureren te bepalen.’
Duurzaam, met behoud van de monumentale waarde
Ook is er veel aandacht voor duurzaamheid. Assetmanager Michael: ‘Bij een monumentaal pand is dat niet eenvoudig.’ Marlotte: ‘We zoeken naar de balans tussen techniek en conservering van het monument. Ook hiervoor is weer onderzoek nodig: wat is er mogelijk bij dit pand en welke specifieke aanpak moeten we volgen? Hoe bereiken we comfort voor de gebruikers, met behoud van de monumentale waarde?’

Van projectbrief tot detailplanning
Als het onderzoek is afgerond begint de volgende fase, aan de hand van het MOIP. Werkzaamheden worden geprioriteerd, investeringen op hoofdlijnen geprogrammeerd. Michael: ‘Ik schrijf een projectbrief met de scope, het doel, de voorwaarden en uitgangspunten. Die gaat naar de projectleider, die het verder specificeert. Er worden offertes aangevraagd, de projectopdracht wordt opgesteld. De gebruiker van het pand en het RVB moeten deze goedkeuren. Als een project is toegewezen, faseren we het. De aannemer maakt de detailplanning van de werkzaamheden.’
Langetermijnwerk
Marlotte: ‘Door de onderzoeken in een zo vroeg mogelijk stadium te starten, hebben we een ideale uitgangssituatie. Een onderzoeksfase kan soms wel een jaar duren.’ Michael: ‘Het project Kabinet van de Koning loopt ook al even, dat past ook bij dit soort panden. Het is altijd langetermijnwerk. Voor grotere projecten rekenen we 3 à 5 jaar van de voorbereiding tot en met de uitvoering.’
Energieboost
Michael: ‘Als je de voorbereiding tot in de puntjes doet, gaat de uitvoering sneller en is die fase vaak zelfs korter dan de voorbereidingsfase. Tijdens de werkzaamheden kunnen we uiteraard ook nog van alles tegenkomen, we werken tenslotte aan een historisch pand.’ ‘Dat is een van de dingen die ik zo leuk vind aan dit werk’, zegt Marlotte. ‘Het geeft een energieboost om met je team op korte termijn een alternatieve oplossing te vinden. En om te zien dat die werkt.’ Michael: ‘Juist omdat we zo’n goede voorbereiding doen, kunnen we snel schakelen. De wetenschap dat alles goed gepland en voorzien is, geeft veel rust.’