Een samenleving zonder telecommunicatie en internet? Dat is niet meer voor te stellen. Rowan de Vries, technisch specialist bij Rijksinspectie Digitale Infrastructuur vertegenwoordigt Nederland internationaal als het gaat om technische vraagstukken. Wat houdt dat werk nu precies in en wat merkt de burger daarvan in zijn dagelijks leven?
Wereldwijd aan tafel om apparaten samen te laten gaan
Rowan de Vries
Technisch specialist - Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
5G netwerk
‘Veel studiegenoten van mij zijn terechtgekomen in het bedrijfsleven. Ik heb bewust de stap gemaakt naar de Rijksoverheid. Ik zocht een baan met veel eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om mijn technische kennis breed in te zetten. In mijn werk kom ik in aanraking met veel verschillende disciplines. De ene dag houd ik me bezig met de toekomstige uitrol van het 5G netwerk en de andere dag zit ik in Parijs aan tafel met andere landen om te praten over het draadloos opladen van elektrische auto’s. In de kern draait het erom dat we wereldwijd aan tafel zitten met bedrijven en andere overheden om te kijken hoe apparaten samen kunnen gaan zonder dat ze te veel last van elkaar hebben.
Draadloos laden van elektrische auto’s
Neem het draadloos opladen van elektrische auto’s. Een mooie ontwikkeling die het aantrekkelijk maakt om elektrisch te gaan rijden zonder te ‘stekkeren’. Als een auto zelf kan rijden, dan kan hij zichzelf ook opladen en dat biedt voordelen. Maar als je hoge vermogens draadloos gaat verplaatsen dan kan dit gaan storen op reeds bestaande apparaten en mogelijkheden. De middengolf voor muziek of de autosleutel die de auto op afstand opent, zouden dan mogelijk niet meer werken. Dat kan natuurlijk niet en daarover moeten we afspraken maken.
‘Als je hoge vermogens draadloos gaat verplaatsen dan kan dit gaan storen op bestaande apparaten en mogelijkheden.’
Rowan de Vries
Die afspraken gaan bijvoorbeeld over de hoeveelheid storing die veroorzaakt mag worden. Zodat een apparaat of een elektrische auto wel economisch te maken is zonder dat het teveel stoort en andere toepassingen moeten verdwijnen. Vanuit mijn vakgebied breng ik de technische kennis in aan tafel van diverse belanghebbende partijen. Naast dit technische deel hebben we ook een controlerende functie. Als partijen zich niet aan de afspraken houden, spreken we hen daarop aan.
Formule 1 en voetbalwedstrijden streamen
Een ander voorbeeld is de frequentieruimte. Die is in Nederland aardig vol. De frequenties zijn bijna allemaal toegewezen aan iemand. Ze worden vooral gebruikt voor mobiele telefonie, mobiel internet (4G), radio- en televisie-uitzendingen maar ook voor communicatie in lucht- en scheepvaart, hulpdiensten en defensie etcetera. Live uitzendingen van bijvoorbeeld Formule 1 of belangrijke voetbalwedstrijden claimen te weinig ruimte te hebben voor het livestreamen met een zo groot mogelijk bereik. Vanuit de hele wereld hebben cameracrews hoge datarange nodig voor het live streamen van een wedstrijd. En dat past eigenlijk nergens.
Eén van de oplossingen die misschien wereldwijd te gebruiken zou zijn, is een bepaalde luchtvaartband. Maar je kunt je voorstellen dat de luchtvaart daar niet zo happig op is. Aan mij de schone taak om met diverse partijen om tafel te gaan en te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en vragen te stellen zoals: ‘wanneer is het reëel dat ze wel samen kunnen?’ en 'wanneer is het gevaarlijk en hangen er bijvoorbeeld mensenlevens vanaf?’. Dat soort vraagstukken leveren een spanningsveld op en dat maakt mijn werk juist zo interessant.
Speciale opdrachten in Nederland
Naast internationale vraagstukken werk ik ook aan speciale opdrachten in Nederland. Naar aanleiding van het ongeluk met de Stint in 2018 in Oss heb ik meegeholpen met metingen bij de spoorwegovergang. Momenteel werk ik aan een vraagstuk rondom een grote radioastronomiedetector in Nederland. Wij willen voorkomen dat door nieuwe ontwikkelingen in de omgeving storing ontstaat bij de detector. Vanuit onze expertise kijken we mee en leggen we vast onder welke voorwaarden deze radioastronomie-ontwikkeling redelijk ongestoord doorgang kan vinden. Werken bij Rijksinspectie Digitale Infrastructuur is dus echt technisch. En daarnaast is het fijn samenwerken met leuke collega’s.’