Ons land zonder openbaar vervoer? Ondenkbaar vindt Jane Fain, beleidsmedewerker bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En als het aan haar ligt, krijgt het ov de komende jaren een steeds grotere rol binnen onze mobiliteit. Na haar studie technische bestuurskunde en een korte carrière bij een adviesbureau ontdekte ze dat haar hart bij duurzame mobiliteit en het ov ligt. ‘Ik zit graag daar waar de besluiten genomen worden, zodat ik daadwerkelijk invloed heb op mobiliteitsvraagstukken’.
Met een goed werkend ov help je miljoenen mensen
Verbeteren ov-knooppunten
In haar huidige werk is Jane met 2 projecten bezig: Ik ben betrokken bij het project Toekomstbeeld ov 2040, en dan met name bij het thema ov-knooppunten. Hierbij werk ik samen met 20 andere partijen bijvoorbeeld NS en ProRail. We hebben onderzocht hoe we ov-knooppunten, dat zijn locaties waar meerdere vormen van ov samenkomen, kunnen verbeteren. Onze onderzoeken, visieontwikkeling en afspraken hebben we vertaald naar de onlangs gepubliceerde Actieagenda ov-knooppunten 2040. Iets waar ik echt trots op ben! Er zit veel tijd en energie in het samen met zo veel partijen komen tot een agenda. De komende jaren gaan alle betrokkenen aan de slag met de uitwerking. De resultaten daarvan gaan reizigers bijvoorbeeld terugzien in betere aansluitingen tussen nieuwe woonwijken en het ov, en betere overstappen tussen bijvoorbeeld trein en bus’.
Kloppend van begin tot eind
Jane’s andere project is de Stationsagenda. Hierbij draait het om de verbetering van de kwaliteit van alle 400 treinstations. ‘Een van de onderwerpen gaat over comfortabel wachten. We onderzoeken waar en hoe het beter kan. Als ministerie zorgen wij voor het onderliggende beleid om die verbetering mogelijk te maken. Stationseigenaren NS en ProRail zorgen voor de uitwerking’. Naast de projecten waar Jane aan werkt, speelt er in haar team nog veel meer: ‘collega’s werken aan experimenten om betalen binnen het ov makkelijker te maken. Zoals in- en uitchecken met je bankpas. Ook zetten we in op verbetering van de toegankelijkheid. Denk aan meer liften, geleidelijnen voor blinden en slechtzienden en een makkelijke instap bij bussen. Voor goed ov moeten alle schakels in de keten kloppen’.
Tastbaar werk
'Je moet soms een lange adem hebben omdat dit soort trajecten nu eenmaal tijd kosten. Maar onder aan de streep is het ontzettend dankbaar en tastbaar werk. Ik draag bij aan het mooier maken van Nederland. Hoe bijzonder is dat!’ Daarnaast heeft ze in deze baan veel vrijheid: ‘Je krijgt een bepaalde opdracht mee, maar hebt vervolgens veel ruimte om te bepalen hoe je dat doet en met wie. Zo zet je iedere dag kleine stapjes. In samenwerking, in beleidsontwikkeling, in het verkrijgen van budget. En uiteindelijk komt alles samen in een prachtig station’. Zo reist Jane voor haar werk vanuit Utrecht CS naar Den Haag CS. ’Beiden zijn mooie voorbeelden van de stations van de toekomst. Diverse ov-vormen komen hier geweldig samen. Bovendien zijn er volop winkels en eetgelegenheden, loop je makkelijk naar de omliggende kantoren en hebben deze stations geen ongure achterkant meer, maar 2 volwaardige entrees. Dit is de beleving die we op veel meer stations willen realiseren’.
Het ov van de toekomst
Goed ov voor miljoenen mensen realiseren is veel werk. Nieuwe collega’s zijn van harte welkom. Maar wat vraagt het eigenlijk van iemand om dit werk goed te kunnen doen? ‘Een algemene interesse in maatschappelijke en politieke vraagstukken. En daarnaast helpt het als je de wereld van mobiliteit interessant vindt. Als je gelooft in het ov als duurzame en efficiënte vorm van mobiliteit dan kun je hier hele mooie dingen doen, waar je miljoenen mensen mee helpt. Bovendien kom je hier in een heel leuk team terecht. We werken hybride; een fijne werkvorm. Thuis vinden we de rust die nodig is voor het schrijven van beleidsstukken. En op kantoor maken we tijd om te sparren, te brainstormen en bij te praten. Samen het ov van de toekomst realiseren; dat is onze intrinsieke motivatie'.