Tomas de Laat, programmadirecteur Vrachtwegenheffing en Tijdelijke Tolheffing, Ebru Akdag, afdelingshoofd Veiligheid en Goederen bij de Directie Openbaar Vervoer en Spoor (OVS) en Geertje Hegeman, afdelingshoofd Verkeersveiligheid, over wat hun werk als beleidsmedewerker bij het directoraat-generaal Mobiliteit interessant maakt.
Mobiliteit veilig en vloeiend houden: de uitdagingen
Logistieke processen
De grootschalige overstap naar elektrisch vervoer is een grote uitdaging. Logistieke processen zijn dat ook. Veel steden hebben geen ruimte meer om bij iedere woning een parkeerplaats te maken. DGMo werkt daarom aan oplossingen zoals deelauto's en een efficiëntere informatievoorziening voor vrachtverkeer.
Gelaagde onderwerpen
Tomas: 'De onderwerpen waaraan we werken zijn soms heel concreet, zoals het uitbreiden van een station. Soms zijn ze abstracter en moeten we regelgeving aanpassen of een investeringsfonds opzetten. Ik ben bijvoorbeeld betrokken bij het tolsysteem voor de nieuwe Blankenburgverbinding. Er moet een systeem komen dat technisch werkt. Er moet wet- en regelgeving gemaakt worden zodat we de tol ook mogen heffen. En we moeten weggebruikers informeren, zodat zij weten wat er van hen verwacht wordt.’
Diplomatie
Ebru: ‘We hebben invloed op landelijk en Europees niveau. Zo hebben we een samenwerking tussen Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Die moet ervoor zorgen dat goederentreinen van de Rotterdamse haven tot aan Genève aan stuk kunnen doorreizen. Daar komt een hoop diplomatie bij kijken.'
In de aandacht
Geertje: ‘We krijgen wekelijks vragen van kranten en nieuwsprogramma’s en je ziet onze directie dan ook veel in de pers. Ook het aantal Kamervragen en moties is groot. Daarnaast beantwoorden we veel burgervragen, gemiddeld zo’n 1000 per jaar.’
Hype zorgt voor ongelukken
Geertje: 'Er is van alles te doen rondom fatbikes, die een echte hype zijn geworden. Voor snorfietsen is de helmplicht ingevoerd. Jongeren gingen op zoek naar andere vervoersmiddelen en kwamen uit bij de fatbike. Die valt onder elektrische fietsen; er is geen leeftijdslimiet of helmplicht. Jongeren voeren de fatbike vaak op of monteren er een gashandel op. Ze mogen daarmee niet op de openbare weg, omdat het gevaarlijk is.’
Lastige keuzes
Ebru: 'Landelijk zijn we druk met spoorwegovergangen: de dodelijkste punten van het spoor. Dit is complex, want soms willen gemeenten een hele dure oplossing. Ook is er vaker geluidsoverlast omdat mensen steeds dichter bij het spoor komen te wonen en er meer treinen rijden. De keuzes die moeten worden gemaakt zijn niet altijd makkelijk. Onze rol is om goed in gesprek te gaan met bewoners, bedrijven en gemeenten. Aan de hand daarvan doen we voorstellen aan de politiek.'