Services ‘shoppen’ op cloud platform

Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat Nederlanders droge voeten houden en dat al het verkeer over weg en water snel en veilig plaatsvindt. Daartoe verzamelt Rijkswaterstaat steeds meer data, bijvoorbeeld over waterstanden. Jeroen Paalman is Technisch Specialist in het team Cloud en Big Data. Zijn team beheert, monitort en ontwikkelt het cloud platform en het big data platform binnen Rijkswaterstaat. Die platforms vergemakkelijken het werk van collega’s, zoals developers.

Jeroen: ‘Voorheen moesten developers allerlei randzaken regelen als zij een applicatie ontwikkelden, zoals een webserver en databaseserver. Wij bieden nu een cloud platform waar al die diensten en services op draaien. Collega’s loggen in op een selfservice portal, uploaden een sourcecode en koppelen zelf de services die ze nodig hebben, zoals een connectie met SharePoint. ’Waarom Jeroen voor Rijkswaterstaat koos? ‘Hier zijn we volop bezig met ICT van de toekomst.’

Wil jij weten hoe een werkdag van Jeroen eruitziet? Bekijk de video.

Wat mijn werk zo uitdagend maakt is het toepassen van nieuwe innovatieve technologieën binnen de IT om het voor andere collega's zo makkelijk mogelijk te maken. Het team waar ik in zit beheert, ontwikkelt en monitort cloud platform en het big data platform van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat zorgt voor droge voeten. Voor veilig en vlot verkeer over wegen en water. We zorgen voor veilige en betrouwbare informatievoorziening. Je ziet waarvoor je het doet. De kunstwerken van Rijkswaterstaat zoals wij die noemen. De keringen, bruggen, de sluizen. Ik ben ooit begonnen met IT op het zolderkamertje bij mijn ouders. Heel veel computers verzamelen en lekker knutselen. Daar is eigenlijk mijn passie voor IT ontstaan. Developers willen zich alleen bezig houden met source codes, programmeren. Dat is hun kerntaak en ze willen zich niet bezig houden met uitvragen van webservers, database servers diensten waar die applicatie op moet landen. Die zorg nemen wij uit handen van de developers. Dat doen we door middel van het bieden van een platform, het basisplatform. Wij proberen eigenlijk het werk van hun makkelijker te maken. Het werk is redelijk divers. Je doet een stukje programmeren en je doet een stukje kennis delen aan je klanten. We proberen de organisatie cloud aware te krijgen. Dat doen we door middel van het geven van workshops aan onze klanten en je collega's. We beginnen de dag met een koffiemomentje. Gewoon informeel. Daarna beginnen we te werken aan onze user stories. We werken door middel van Kanban. User stories zijn eigenlijk onze opdrachten die we moeten uitvoeren. Die worden geprioriteerd door onze platform manager. Aan het eind van de ochtend hebben we altijd een daily standup. Tijdens de daily standup bespreken we waar we zelf mee bezig zijn en waar we indien nodig hulp bij nodig hebben. We hebben ook elke dag een office of the day. Dat houdt in dat die persoon die dag verantwoordelijk is voor monitoring en het eerste aanspreekpunt is voor incidenten. Onderling in het team delen we kennis met elkaar door middel van pizza sessies. Het leuke aan ons team is dat iedereen een andere achtergrond heeft. Heeft een ander kennisgebied. Dus die kennis proberen we uit te dragen naar elkaar. We krijgen alle ruimte om ons te ontwikkelen. We kunnen opleidingen volgen. We krijgen ook ruimte om te kijken naar nieuwe innovatieve technologieën. We volgen seminars, we volgen workshops, we volgen blogs op internet. Je moet een nieuwe manier van denken hebben. Niet in hokjes denken. En je moet luisteren naar gebruikerswensen.

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon