User stories
‘In 2013 kwam ik bij DUO in een ‘startersklasje’ terecht met 5 andere twintigers. We volgden trainingen en workshops en werden in een paar weken klaargestoomd voor een ICT-functie. Eerst werkte ik als softwaretester, al snel stroomde ik door naar functioneel ontwerp. Ik maak ‘user stories’ die beschrijven welke functionaliteiten een gebruiker nodig heeft en waarom. Momenteel werk ik functionaliteiten uit voor Facet, een systeem voor digitaal toetsen en examineren. 5 jaar geleden ging Facet de lucht in voor het voortgezet onderwijs en mbo. Nu komt daar basisonderwijs bij. Voor die sector zijn weer nieuwe functionaliteiten nodig. Leraren willen bijvoorbeeld de voortgang kunnen volgen terwijl een leerling een toets maakt.
Standup-meeting
Bij DUO werken we volgens Scrum en DevOps: methodieken om ICT-projecten vlot en efficiënt te laten verlopen. Als scrummaster begeleid ik de standup-meeting. Elk teamlid vertelt wat hij gisteren heeft gedaan, wat hij vandaag gaat doen en of hij hindernissen heeft of verwacht. Vroeger verliep een ICT-project trager. Eerst ging functioneel ontwerp alle functionaliteiten uitgebreid beschrijven in een Word-document. Daarna gingen de ontwikkelaars aan de slag, en in de 3e fase werd de software getest. Nu verloopt de ontwikkeling in kleine brokken, waar iedereen tegelijk aan werkt. Die snelheid zorgt ervoor dat ontwerp- of bouwfoutjes eerder aan het licht komen en snel kunnen worden hersteld.
Steeds maar doorvragen
Ik houd van de dynamiek van dit werk. We werken in zogenaamde sprints, perioden van 3 weken waarin we bepaalde softwarefunctionaliteiten getest en wel opleveren. Om zo’n sprint te halen, overleg ik elke dag met de opdrachtgever, de product owner, technisch applicatiebeheerders, bouwers en testers. Soms hebben we iets helemaal uitgedacht, en moet het toch anders. Ik vind het leuk om bij de opdrachtgever precies boven tafel te krijgen waarom een bepaalde functionaliteit nodig is. Ik vraag door en door. Wat willen we nu precies bereiken? Analytisch vermogen is benodigd in mijn werk, net als leergierigheid.
Meer van deze tijd
Over Facet ben ik heel enthousiast. Met deze software maken we het toetsen en examineren voor scholieren meer van deze tijd, want examens bevatten geavanceerde vragen met bijvoorbeeld beeld en geluid. Zo zijn er rekenvragen waarbij je grafieken kan tekenen of formules kan invoeren. Een ander voordeel is de mogelijkheid van adaptief toetsen. Wat inhoudt dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Voor leraren betekent Facet veel minder correctietijd omdat toetsen en examens met gesloten vragen direct automatisch gescoord worden en de open vragen beter leesbaar zijn. Bij DUO zetten we maximaal in op gebruiksvriendelijkheid en degelijkheid. We maken een betaalbaar, toekomstbestendig systeem zonder al te veel toeters en bellen. De nieuwbouw van software maakt dit werk leuk voor mij, een beheerfunctie zou minder bij me passen. Zolang Facet blijft groeien, zit ik hier nog goed op mijn plek’