Technologische mogelijkheden die steeds groter worden, stakeholders met verschillende wensen. O&P Rijk - dé HR-dienstverlener van de Rijksoverheid - is altijd in beweging. Dat vraagt om snel schakelen. Om het dichten van de kloof tussen beleid en uitvoering. Hier maken Iris Bertrams, senior adviseur beleid en uitvoering, en Beatrix Bikker, project- en programmamanager R&O, zich hard voor.
O&P Rijk: wat er allemaal komt kijken bij HR-beleid van de Rijksoverheid
Het snijvlak van HR en ICT
Werken met de klant in het achterhoofd. Dat is wat Iris en Beatrix non-stop doen. ‘We kunnen van alles bedenken, maar het gaat om de mensen die er straks mee moeten werken’, benadrukt Beatrix. Klanten van O&P Rijk zijn niet alleen de bijna 155.000 rijksmedewerkers voor wie O&P Rijk onder andere de salarisadministratie regelt, maar ook de vele rijksorganisaties die aankloppen met wensen en vragen die betrekking hebben op het snijvlak van HR en ICT. Van onboarding tot arbovoorzieningen voor thuiswerken.
‘Er wordt hier echt gekeken naar waar jij blij van wordt in je werk’
Afwegingskaders
Er komen dan ook veel verzoeken op O&P Rijk af, legt Beatrix uit. Om aan te kunnen sluiten op bestaande dienstverlening of voor de doorontwikkeling van producten. O&P Rijk heeft kaders ontwikkeld over hoe om te gaan met deze vragen en hoe hierin prioriteiten te stellen. ‘Het is belangrijk om bijvoorbeeld niet direct met een projectaanvraag aan de slag te gaan, maar eerst te kijken naar wat er wel en niet onder valt’. Dankzij deze professionaliseringsslag kan O&P Rijk zich nóg beter profileren op haar kernwaarden: betrouwbaar, efficiënt, klantgericht en innovatief. Ook is het essentieel om in een zo vroeg mogelijk stadium bij de klant aan tafel te schuiven en constructief mee te denken over de totstandkoming van nieuwe vragen vanuit HR-beleid. Iris: ‘Wij haken op tijd aan bij projecten die onze kant op komen, zodat we kunnen meedenken over de uitvoering ervan.’
Vaart erin houden
Dat maakt ook dat de vaart erin blijft, vertelt Iris. Dat is soms ook hard nodig. Bijvoorbeeld toen mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht werden. ‘Op zo’n moment organiseren wij op korte termijn dat mondkapjes gedeclareerd kunnen worden. Eerst keken we naar de randvoorwaarden, de fiscale componenten en de impact op ons contactcenter. Ook moesten we rekening houden met de planning en benodigde capaciteit. Zodra deze basisinformatie op orde was, keken we naar de technische haalbaarheid. Daarbij letten we niet alleen op functionaliteit, maar ook op uitvoerbaarheid en het gebruikersgemak. Vervolgens gingen we aan de slag met het inregelen van deze functionaliteit in onze dienstverleningssystemen.’
Zoveel kansen, zoveel mogelijkheden
Beatrix en Iris zitten bij O&P Rijk echt op hun plek, vinden ze. De kansen om van project of rol te wisselen, de opleidingsmogelijkheden, de fijne sfeer tussen collega’s: het draagt daar allemaal aan bij. Iris: ‘Jezelf ontwikkelen, doorgroeien. Het is hier vanzelfsprekend.’ Tel daarbij op de focus op het menselijk aspect, vult Beatrix aan. ‘Er wordt hier echt gekeken naar waar jij blij van wordt in je werk. Als je iets leuk vindt om op te pakken, dan krijg je daarvoor de ruimte. Vaak kun je klein beginnen. Is jouw idee ene succes? Dan wordt het misschien wel organisatiebreed uitgerold.’