Bert van Voorthuizen is coördinator bij de afdeling Toezicht Marktordening (TMO) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als inspecteur draagt hij samen met collega’s bij aan de veiligheid van goederenvervoer en andere sectoren. Wat kenmerkt een goede inspecteur? Volgens Bert gaat het om een mix tussen empathie en daadkracht: ‘Je moet de sector overtuigen dat je er vóór hen bent.’
Van snelle fatbikes tot illegale rijtijden: TMO houdt het veilig
Ruim 12 jaar lang trok Bert als vrachtwagenchauffeur door heel Europa. Toen besloot hij het roer om te gooien. Hij ging aan de slag bij de verkeerspolitie KLPD, waar hij zich specialiseerde in vrachtwagenonderzoek en transportveiligheid. Na deze periode maakte hij de overstap naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). ‘Het was een logische keuze. Ik werk hier nu al jaren met veel plezier.’
Een evenwichtige markt
‘Binnen TMO richten we ons op een eerlijke, veilige en evenwichtige markt,’ legt Bert uit. ‘We houden toezicht op heel uiteenlopende producten zoals fatbikes, vuurwerk en asbest. Ons doel daarbij is dat regels eerlijk worden toegepast, zodat deelnemers niet via een binnenbocht de concurrentie de pas kunnen afsnijden.’
Volgens Bert is het dan ook het beste als je de sector als geheel benadert. ‘Bijvoorbeeld bij de fatbikes. Deze kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken als ze niet voldoen aan de veiligheidsnormen. Door preventief te werk te gaan, kunnen we ongelukken voorkomen. Dat betekent dat je bij de importeurs en producenten moet beginnen. We willen een veilige markt creëren, waar producten aan de juiste normen voldoen.’
Niet langer rijden dan toegestaan
Een belangrijk aspect van Berts werk bij TMO is het controleren van rijtijden bij goederenvervoer. Nederland is door de ligging en de Rotterdamse haven een cruciaal transportland. Tijd is geld en daarom laten sommige bedrijven hun chauffeurs langer rijden dan toegestaan. Dat brengt risico’s voor de verkeersveiligheid met zich mee. Volgens Bert is echter niet alleen de chauffeur verantwoordelijk in geval van een overtreding, maar ook de gehele keten van opdrachtgevers.
Een effectieve methode om het gedrag te beïnvloeden, is het vooraf aankondigen van controles. ‘In plaats van bedrijven op heterdaad te betrappen en te beboeten, sturen we ze een brief waarin we uitleggen wat we van plan zijn. Dit zorgt ervoor dat ze zelf actie ondernemen om de problemen op te lossen voordat we langskomen. In korte tijd zagen we meer verbetering dan in 3 jaar handhaving.’
De ILT weet wat je doet
Door digitaal te monitoren, kan de ILT zien welke bedrijven hun gedrag aanpassen. ‘Het is altijd bevredigend als je na zo’n aankondiging bij een ondernemer komt en ziet dat hij het probleem al heeft opgelost. De wetenschap dat de ILT precies weet wat je doet, doet iets met mensen,’ vertelt Bert.
Hij gelooft dat zijn achtergrond als vrachtwagenchauffeur bijdraagt aan zijn begrip en communicatie. ‘Ik heb in Italië, Spanje en Hongarije gewerkt en begrijp hoe mensen aan de andere kant van de wet opereren vanuit hun situaties en omstandigheden. De meeste overtreders zijn geen slechte mensen, maar ondernemers die soms worstelen met complexe wetgeving.’
Regels zijn ook in eigen belang
‘Het gaat om de menselijke maat,’ gaat Bert verder. ‘Wat is proportioneel en in verhouding? Als overheid moet je soms afzien van straffen en in plaats daarvan helpen en ondersteunen. Het gaat erom dat je deelnemers in de sector laat zien dat het ook in hun eigen belang is om zich aan de regels te houden. Als chauffeur moet je je gesteund voelen door de wet.’ Eerlijke communicatie is daarbij van groot belang, vindt Bert. ‘Ik zeg altijd wie ik ben en wat ik doe. Soms is de boodschap minder goed, maar eerlijkheid en transparantie zijn cruciaal.’
Fouten maken mag
Binnen het ILT moedigt Bert nieuwe medewerkers aan om zelf na te denken en beslissingen te nemen. "Ik leer veel van nieuwe mensen. Ze brengen nieuwe inzichten en helpen de cultuur binnen de ILT te verrijken. Fouten maken mag, zolang het leerproces maar doorgaat.’
En hoe ziet de toekomst van TMO eruit? Bert: ‘Een eerlijke en veilige markt blijft onze focus. We zullen blijven werken aan preventieve maatregelen en gedragsbeïnvloeding. Mijn rol is om verbindingen te leggen binnen TMO en met andere teams en te zorgen dat we effectief kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen. Daar kunnen we heel goed nieuwe mensen bij gebruiken.’