Snel, gemakkelijk, betrouwbaar en betaalbaar ov voor iedereen in Nederland. Nu en in de toekomst. Dit klinkt simpel maar de praktische uitvoering is een stuk lastiger. Dat weet ook Paul Bolt, programmamanager Hoogfrequent Spoorvervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat : ‘Het vraagt om brede samenwerking en het doorhakken van ingewikkelde knopen’.
Toekomstbeeld van het ov: nu instappen naar 2040
Een effectief en duurzaam alternatief
Paul werkt met 8 collega’s aan het programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Het doel is stap voor stap toewerken naar het Toekomstbeeld ov 2040. Paul: ‘De kern is meer en kwalitatief beter treinreizen. Ook zetten we in op naadloze aansluiting van deur tot deur. Hierbij is dus niet alleen de trein van belang, maar ook de fiets, bus, tram en metro. De komende jaren verandert er veel op het gebied van mobiliteit; door de bevolkingsgroei, de woningbouwopgave en de wens voor een duurzame leefomgeving. Daar moeten we tijdig op inspelen’, aldus Paul. ’Bovendien willen we elkaar, zeker na corona, graag ontmoeten. Op kantoor en school, maar ook bij sociale gelegenheden. Ons land biedt geen ruimte dit allemaal met de auto te doen. De trein is dan een effectief en duurzaam alternatief’.
Essentiële samenwerking
Paul en zijn team werken nauw samen met onder meer provincies, metropoolregio’s, vervoerders en Prorail. ’Samen onderzoeken we wat er nodig is om onze ambities waar te maken. Denk aan extra spoor- en tramverbindingen, grotere busstations en de ontsluiting van nieuwbouwwijken’. Dat samenwerking met andere partijen essentieel is, ligt volgens Paul voor de hand. ‘De genomen beslissingen komen letterlijk tot uitvoering in de achtertuin van gemeenten. Bovendien moeten partijen als Rijkswaterstaat, NS, ProRail en Arriva ook ‘aan boord’ zijn. Tel daar consumenten- en belangenorganisaties als Rover, de politiek in Den Haag en Europa bij op en je snapt dat het speelveld groot is. Wat mooi is, is dat we echt samen oplossingen zoeken. Op alle fronten. Qua verdeling van openbare ruimte, financiële afspraken en de toepassing van de nieuwste technieken zoals zelfrijdende treinen’.
Concrete resultaten en veelbelovende pilots
‘Inmiddels hebben we concrete resultaten bereikt. Zo rijdt er tussen Amsterdam en Eindhoven, en tussen Nijmegen, Schiphol en Rotterdam iedere 10 minuten een trein. Dat is voor de reiziger heel makkelijk en hiermee kunnen de we groei aan. Daarnaast zijn de stations Utrecht Centraal en Geldermalsen ingrijpend verbouwd. Omdat treinen hier sneller door het station gaan, kunnen er meer rijden. Ditzelfde realiseren we momenteel in Delft. Een ander mooi resultaat van die samenwerking is dat je sinds 2020 met de Eurostar zonder overstap naar London reist. Ook testen we inchecken met je pinpas of telefoon en vergroten we de positieve impact van ov-gebruik op het milieu: er rijden steeds meer treinen op groene stroom en bij aanleg en onderhoud gebruiken we duurzame materialen’.
Waarmaken ov ambities
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat speelt een essentiële rol spelen bij het waarmaken van de ov-ambities. ’Binnen de samenwerking, waarop ik overigens heel trots ben, brengen alle partijen ingrediënten in. Als ministerie zijn wij de kok die er een compleet gerecht van maakt. Dat maakt dit werk ook zo leuk; je zit hier echt aan de knoppen. Daarnaast zijn er volop andere redenen waarom dit werk interessant is. Met ons team bouwen we aan iets tastbaars dat van groot maatschappelijk belang is. Je leest erover in het nieuws, je ziet het in de praktijk, en miljoenen mensen hebben er dagelijks profijt van. Hoe mooi is dat’. Hoe Paul zelf reist? ’Met de trein en ander ov uiteraard. Bij ons thuis staat er bewust geen auto voor de deur’.