Control room oprichten
‘Van idee tot geslaagd project: dat is de reikwijdte van mijn werk. Neem de control room. Er lag alleen een besluit dat er een moest komen. Je start vanaf nul. Door de juiste mensen te betrekken, een organisatieafdeling op te tuigen, afwegingen over techniek te maken en processen uit te denken, is het gelukt. Het resultaat? We lossen sneller storingen op. En zijn proactief in plaats van reactief.
Meer dan alleen kennis van techniek
De grootste uitdaging zat aan de proceskant. DICTU is een grote organisatie. We hebben ruim 1200 medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat de control room inhoudt? Wat we daar precies doen en wat de gevolgen zijn voor het werk van veel medewerkers? Waar eerst issues decentraal werden opgepakt, doen we dat nu centraal: in de control room. Daarom moet je als projectmanager over soft skills beschikken. Met alleen kennis van techniek kom je er niet.
Scanningsoftware
Nu de control room in grote lijnen staat, ben ik alweer bezig met het volgende project: service modelling- en configurationmanagement. Om inzicht te krijgen in ons complete ICT-landschap – dat bestaat uit miljoenen componenten – gebruiken we scanningsoftware. Zo ontdekken we welke componenten bij elkaar horen en hoe ze precies gebruikt worden. Dat koppelen we aan bedrijfsprocessen van klanten. Daardoor overzien we beter wat de impact is van een wijziging in een component. Je wilt natuurlijk niet bijvoorbeeld de certificaatuitgifte op Schiphol ineens stilleggen.
Fluitend naar kantoor
De mogelijkheden bij DICTU zijn groot. Het werk is zo divers. Ik heb echt het gevoel dat ik waarde kan toevoegen aan deze organisatie. Tel daarbij op dat mijn werk een maatschappelijk belang heeft en je snapt waarom ik fluitend naar kantoor ga.’