Morwenna heeft een master in neuroeconomics, een combinatie van neurowetenschappen en economie. Ze is trainee bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
‘Onze maatschappij is gebaseerd op geldstromen’
Hoe sluit jouw studie aan op het traineeprogramma?
‘Er is een duidelijke link met het deel economie van mijn studie. Onze maatschappij is gebaseerd op geldstromen. De Rijksoverheid geeft bijvoorbeeld subsidies aan scholen, die er iets goed mee doen. Door te subsidiëren, bied je scholen en leerlingen kansen. En als de politiek bezuinigt op subsidies heeft dat direct gevolgen, sociaal en economisch.’
Hoe kwam je ooit op deze studiecombi?
‘Ik vind veel leuk en interessant. Ik heb ook gedacht aan sociologie of antropologie, en op school was ik goed in talen. Feitenonderzoek vind ik heel tof, net als de werking van het menselijk brein en ook wiskunde… Zo kwam ik uit bij deze toch wel speciale combinatie, na een bachelor economie en een minor neuroscience.’
En toen maakte je de bijzondere keus voor het Rijkstraineeprogramma
‘Die keus is niet zo gek hoor. Het Rijkstraineeprogramma is dé kans om te ontdekken welke opties er zijn, wat je leuk vindt, waar je kunt bijdragen. Om te werken en tegelijkertijd te leren en jezelf te ontwikkelen. Ik had ook een PhD kunnen doen, maar dan was ik op de theoretische tour verdergegaan. Ik wilde meer praktisch bezig zijn en iets bijdragen aan de maatschappij. Hoe en wat, dat weet ik nog niet precies. Nu doe ik 4 verschillende banen in 2 jaar, ideaal toch?’
Is je werk inderdaad zo lekker praktisch?
‘Ja, zeker. Mijn huidige opdracht is bij de Gelijke Kansen Alliantie, waar we werken aan het bevorderen van kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijssysteem. Ons team gaat veel naar buiten, naar scholen en gemeenten. Ik ga vanaf het begin mee met die bezoeken. Ik maak verslagen en analyses, werk mee aan een plan van aanpak voor gemeenten en doe veel communicatietaken. Het is super praktisch, leuk en leerzaam.’
Wat heb je al geleerd?
‘Al heel snel kreeg ik meer kijk op wat er met overheidsgeld wordt gedaan en hoe processen daaromtrent werken. Hoe de vertaling van beleid naar praktijk gaat. Ik zie dat de schooldag van kinderen wordt verrijkt met cultuur en sport. Dat een Islamitische basisschool workshops robotica en debatteren organiseert. En dat een school in een wat minder welvarende wijk samen optrekt met een school uit een wijk waar men het breder heeft.’
En over jezelf?
‘Dat ik nieuwigheid heel leuk vind. Het is nogal wat als je start met het traineeship: het werkende leven, nieuwe onderwerpen, een groep trainees die je nog niet kende: hoe ga je daarmee om? Ik krijg er energie van. Je bent in het traineeship ook veel bezig met reflectie. Over dingen als: waar haal ik zingeving vandaan en is de werkprivebalans oké?’
Wat breng jij mee voor het team?
‘Mijn economische kennis en mijn ervaring op het gebied van communicatie. Ik ben naast mijn werk vrijwillig hoofdredacteur van Red Pers, een opleidingsplatform voor journalistiek talent. Dat is een rol met veel verantwoordelijkheid. Dat ik dat gewend ben en aankan, is denk ik fijn voor mijn team bij OCW. Gesprekken voeren, interviewen en schrijven: laat mij dat maar doen.’
Morwenna's studie-cv:
- Bachelor economie aan het Amsterdam University College
- Minor in neuroscience aan de Vrije Universiteit in Amsterdam
- Master neuroeconomics aan de Universiteit van Amsterdam