Nieuwsgierigheid heeft informatiemanager Anja ver gebracht

Publicatiedatum 04-02-2025

Informatiemanagement gaat over de interactie tussen mensen, informatie en IT-processen. En laat dat nu net hét interessegebied van Anja Feijen zijn. Ze ontwikkelde zich in 22 jaar bij verschillende overheidsorganisaties van functioneel beheerder tot informatiemanager bij Organisatie & Personeel Rijk (O&P Rijk), de hr-dienstverlener van de Rijksoverheid. Daar buigt ze zich over de uitdaging om het nieuwe team informatiemanagement op te zetten. Ontdek in dit interview wat haar zo aantrekt in dit werk en ontmoet Anja bij het gratis online event Informatiespecialist @Rijksoverheid #informatiemanagement.

Boeiende tijd voor informatiemanagers

‘Waarom doen we het zo? En kan het niet anders?’ Dat vraagt Anja zich graag af. ‘Ik houd ervan om dingen uit te zoeken, vooral in deze superboeiende tijd van technologische veranderingen. Die nieuwsgierigheid heeft me in mijn loopbaan ver gebracht.’ 

Doorgroeien vanuit administratie

Voordat Anja in aanraking kwam met informatiemanagement, werkte ze in de administratieve ondersteuning. Als administratief medewerker bij een onderwijsinstelling was een van haar eerste klussen het overzetten van documenten van WordPerfect 5.1 naar Word (Office 95). ‘De organisatie bood opleidingen met korting aan, dus die kans greep ik natuurlijk. Achteraf heeft dit de basis gelegd voor de interesse in het beheer van informatie en bedrijfsvoering processen.’

Anja Feijen informatiemanager Organisatie & Personeel Rijk in gesprek met collega

Rol als informatiemanager

In haar huidige rol als informatiemanager brengt Anja in kaart welke structuren er al zijn voor informatiemanagement binnen O&P Rijk. ‘Het is allemaal nog niet vastomlijnd, maar dat vind ik juist gaaf. Daarnaast heeft O&P Rijk een belangrijke ondersteunende rol bij het werken in de maatschappij. Als wij ons werk goed doen, kan iedereen binnen de Rijksoverheid ook normaal werken. Je beseft pas hoeveel de Rijksoverheid doet, als je er werkt.’

‘Ik houd ervan om dingen uit te zoeken, vooral in deze superboeiende tijd van technologische veranderingen’

Belang van goed informatiemanagement

Informatie en data zijn waardevol kapitaal voor rijksorganisaties, gaat Anja verder. ‘Het helpt bij het maken van goede keuzes en zorgt ervoor dat de overheid beter kan inspelen op de behoeften van burgers. Door goed informatiemanagement kunnen gegevens veilig, toegankelijk en betrouwbaar blijven, wat belangrijk is voor het vertrouwen van mensen in de overheid. Het helpt ook om te zorgen dat overheidsdiensten snel en goed kunnen reageren op veranderingen.’

Anja Feijen informatiemanager Organisatie & Personeel Rijk in gesprek met collega

Netwerken

Het leukste aan haar werk? Anja lacht. ‘Goed advies kunnen geven, waar je zelf achter staat. Verder vind ik het leuk om elkaar op te zoeken en kennis uit te wisselen. Zo heb ik in het verleden al meerdere netwerken opgebouwd met informatiemanagers. Samen met de oprichter Davied van Berlo en een aantal voorlopers binnen de overheid hebben we het netwerk ambtenaar 2.0 opgestart, waarin we verkenden hoe technologische ontwikkelingen het werk van de ambtenaar zou veranderen. In dit relatief nieuw vakgebied is het waardevol om samen op te trekken. Hulpmiddelen als het Kwaliteitsraamwerk Informatievoorziening (KWIV), RADIO en het Leerhuis Informatiehuishouding zijn daarbij ook fijn.’

Thuiswerken om te focussen

Anja is blij met de mogelijkheden om hybride te werken. ‘Voor mij is het fijn om iets eerder of later naar kantoor te gaan en zo de drukte op de weg te vermijden. Dat scheelt me, afhankelijk van het verkeer, soms tot bijna 3 uur per dag. Ook werk ik graag thuis. Het is met een schoolgaand kind gewoon prettig om er ’s middags even te zijn. Thuis kan ik me goed focussen en krijg ik veel gedaan. Als ik een keer iets in moet halen, doe ik dat in het weekend of ’s avonds. Er is onderling begrip. Toen mijn vader afgelopen jaar naar een verzorgingstehuis moest, kwam er ineens veel regelwerk op me af. De collega’s namen me het werk uit handen. Dat is toch goud waard?’

‘Voor mij is het fijn om iets eerder of later naar kantoor te gaan en zo de drukte op de weg te vermijden’

Ontmoet Anja bij online event op 10 maart

Anja: ‘Als je meer wilt weten over hoe het is om als informatiemanager bij de Rijksoverheid te werken, dan kan ik je het event Informatiespecialist @Rijksoverheid #informatiemanagement van harte aanbevelen. Bij dit korte online event vertel ik samen met een aantal van mijn collega’s bij andere rijksorganisaties hoe de Rijksoverheid aan een goede en open informatiehuishouding werkt. Meld je aan, dan krijg je ook een terugkijklink. Daarmee kun je toch kijken als je er niet bij kunt zijn op 10 maart tussen 15.00 en 16.30 uur.’

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.