Pak je de auto, trein of taxi, dan krijg je vaak zonder dat je het merkt te maken met het mobiliteitsbeleid dat ontwikkeld wordt door het directoraat-generaal Mobiliteit (DGMo) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Komt daarbij data om de hoek kijken dan maakt DGMo dankbaar gebruik van informatiemanagement. Informatiemanager Robert Maris en informatieadviseur Devon Weijse leggen uit hoe dat zit.
Hoe je als informatiemanager kunt bijdragen aan de mobiliteit van Nederland
Roald Maris
Informatiemanager directoraat-generaal Mobiliteit - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Devon Weijse
Informatieadviseur directoraat-generaal Mobiliteit - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Als informatiemanager bijdragen aan mobiliteit
De afdeling informatiemanagement ondersteunt het DGMo in alle IT-aspecten van het beleid, zoals de kaders rondom de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). En dat betekent niet alleen veel techniek, maar ook veel overleg met allerlei stakeholders. Roald is nu zo’n 6 jaar informatiemanager voor het DGMo. Devon is vorige maand in zijn team begonnen als informatieadviseur. Beide heren vertellen vol enthousiasme over hun werk. ‘Als je in Nederland op de snelweg rijdt, dan zie je vaak iets dat te maken heeft met je werk. Dat maakt het interessant, je draagt echt bij aan de mobiliteit in Nederland’, vertelt Devon. Roald vult aan: ‘Natuurlijk moeten wij ons houden aan de doelen en het beleid van de overheid, maar we zijn wel een belangrijk onderdeel in het grote geheel. Wij bedenken hoe dingen beter kunnen. Soms zie je meteen resultaat, en soms pas 5 jaar later.’
‘Als je in Nederland op de snelweg rijdt, dan zie je vaak iets dat te maken heeft met je werk’
Informatiemodel met data van alle wegen
De afdeling Informatiemanagement waar Roald en Devon werken, heeft samen met het DGMo een datakoers ofwel een eigen datastrategie opgesteld. Dit geeft Roald en zijn team een richtlijn om projecten binnen het netwerk op te pakken. Het team is zelfsturend, en werkt met de prioriteiten die de directie ieder jaar opstelt. Dat kan uiteenlopen van ondersteuning bij grote projecten tot portfoliobeheer. Zo maakte Roald als informatiemanager een informatiemodel met data van alle wegen in Nederland. Je vindt er ook de maximale snelheden, verkeersborden en alles wat je verder maar kunt bedenken. ‘Dit helpt ons om data toegankelijker te maken en beter te regisseren’, vertelt hij.
Met slimme IT kentekenregistratie inrichten
Devon is na zich goed te hebben ingelezen al snel gestart met de ondersteuning van het mobiliteitsbeleid. Bijvoorbeeld met de tijdelijke tolheffing op de Blankenburgverbinding. ‘Er waren niet voldoende financiën voor de aanleg van die verbinding, daarom is besloten om tol te gaan heffen. Het uitgangspunt is dat de bestuurder daar zo min mogelijk last van heeft. Ze moeten dus gewoon door kunnen rijden. Wij kijken hoe we met slimme IT de kentekenregistratie het beste in kunnen richten.’
Informatiemanager gericht op contact
Binnen het DGMo staat duurzaamheid hoog op de agenda. Het team werkt bijvoorbeeld aan een vrachtwagenheffing waarbij via een satellietnavigatiesysteem wordt geregistreerd hoeveel kilometers een vrachtwagen op welke wegen rijdt. De opbrengst hiervan gaat naar de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Zo hebben Devon en Roald indirect impact met hun werk. Ook merkt Roald dat collega’s binnen de Rijksoverheid meer en meer bezig zijn met informatiemanagement. ‘Zo’n 10 jaar geleden hadden we 1 fulltimer op het gebied van cybersecurity, nu zijn dat er 6. Meer mensen betekent ook meer afstemming. Sowieso ben ik in mijn functie als informatiemanager constant met iedereen in overleg. Via video als ik thuiswerk of live als we elkaar ontmoeten. Communicatie blijft het belangrijkste aspect van ons vak. Gelukkig zijn alle middelen hiervoor bij de Rijksoverheid prima ingericht.’