Juist interpreteren van regels
‘Onze Aangifte-app verwerkt alle gegevens van een belastingplichtige. Dit wordt omgezet in een belastingaangifte en de app laat direct zien hoeveel belasting je terugkrijgt of moet betalen. De uitdaging als ontwikkelaar is vooral het juist interpreteren van de regels. Dit doe je natuurlijk niet alleen. Samen met ontwerpers en fiscale experts bepaal je hoe de verschillende belastingregels in de app verwerkt kunnen worden. Als ontwikkelaar moet je deze regels vervolgens wel op de juiste manier implementeren, want met twee miljoen potentiële app-gebruikers zijn de gevolgen van fouten aanzienlijk.
Interne apps
We hebben ook apps ontwikkeld voor intern gebruik. Een voorbeeld hiervan is de app voor douaniers om inkomende goederen en containers te controleren en bevindingen automatisch te registreren in de backend-systemen van de Belastingdienst. Interne bedrijfsprocessen veranderen nog weleens. Daarom is het van belang dat apps goed onderhoudbaar zijn. Door de applicatiearchitectuur zo op te zetten dat verschillende lagen in de applicatie verschillende functies hebben, voorkom je grilligheid in de code, is deze beter leesbaar en makkelijker te onderhouden.
Agile en Srum
Ik zit het grootste deel van de dag achter de computer, dan ben ik aan het coderen. We werken hier volgens de scrum methodiek. De grootte van de teams waarin we werken verschilt van 2 tot wel 10 personen. Die afwisselende samenstelling maakt het leuk. Voordat ik bij de Belastingdienst ging werken heb ik 7 jaar bij een softwarebedrijf voor beveiligingssystemen gewerkt. Ik heb toen voor mijn werk veel gereisd. Ik heb zelfs een tijdje in Hong Kong gewoond.
Nu, een paar jaar verder, met een dochtertje van 3 heb ik een bewuste keuze gemaakt voor de Rijksoverheid. Het klinkt misschien gek maar ook reizen gaat vervelen. Ik heb nu een goeie balans tussen werk en privé gevonden. En bij de Belastingdienst is het werk, op een andere manier, net zo uitdagend.
Technische uitdaging
Het leuke aan mijn werk vind ik natuurlijk het maken van apps. Het is mooi als de klant tevreden is over het resultaat. Maar er is ook de technische uitdaging. Als iets moeilijk is en je krijgt het dan toch voor elkaar. En een app ontwikkelen voor een groot publiek. Bijvoorbeeld de Aangifte-app. Die wordt straks door zo’n 2 miljoen mensen gebruikt. Het is natuurlijk geweldig om te kunnen vertellen dat je daaraan hebt meegewerkt’.