User stories
‘Als interaction designer bij SSC-I ontwerp ik de grafische gebruikersinterfaces van apps, webapplicaties en websites. Bij een nieuwe opdracht ga ik samen met een ontwikkelaar langs bij de opdrachtgever. In een workshop halen we de gewenste functionaliteiten naar boven. Vervolgens toveren we die wensenlijst om in user stories, waarin we de functionaliteiten omschrijven. We vullen de product backlog en daarna gaat de ontwikkelaar aan de slag.
Schaar uitlenen
Een voorbeeld van mijn werk is de ‘uitleenapp’ voor jeugdinrichtingen. Jeugdigen in een jeugdinrichting krijgen nog weleens iets uitgeleend van een begeleider, zoals een schaar of mes. Voorheen registreerden medewerkers zo’n uitgifte met een plakkertje op een bord. Zo’n bord is natuurlijk fraudegevoelig: een jongere kan snel een plakkertje weghalen. Ons team ontwikkelde een app waar alleen begeleiders bij kunnen. Ze hoeven nu niet steeds terug naar het bord, maar registreren uitgiften beveiligd op een iPad.
Highscore
Steeds vaker pas ik gamification toe in apps. Zo’n game-element stimuleert je een app telkens opnieuw te gebruiken. Neem een app voor tijdschrijven, een vrij saaie taak. Die taak kun je leuker maken door mensen te belonen in een highscore-list als zij snel hun uren registreren. Gevolg is dat men steeds meer tijd steekt in de app, omdat iedereen sneller wil zijn dan collega’s. Mijn doel is om – ook vervelende – taken gemakkelijker en plezieriger te maken.
Werk is hobby
Mijn werk is echt mijn hobby: ik bouw al heel lang websites en heb samen met 2 vrienden een gametalkshow op YouTube. Iedere woensdagavond bouwen we mijn woonkamer om tot studio. Op maandag – mijn roostervrije dag – ben ik aan het editen. Ook bij SSC-I praten we veel over ons vak, bijvoorbeeld tijdens de maandelijkse pizzasessie. Het is geweldig om dagelijks bezig te mogen zijn met wat je het leukst vindt.’