Techniek

Een technische studieachtergrond en het Rijkstraineeprogramma (RTP)? Dat kan een hele goede match zijn. Want als rasechte bèta breng jij skills mee die bijzonder goed van pas komen bij jouw opdrachten in het traineetraject. 

Technische studie gedaan? 5 redenen waarom jij kiest voor het RTP

  • Je wilt je bèta-brein aan het werk zetten voor onderwerpen die er echt toe doen voor Nederland. 

  • Met jouw technische achtergrond breng je nieuwe perspectieven en nieuwe methoden mee. Daarmee draag je bij aan innovatieve oplossingen. 

  • Jouw skills zijn gewild bij de Rijksoverheid. Je vindt tijdens je traineeship - en daarna - altijd een onderwerp waar je je tanden in wilt zetten.

  • Jij weet als geen ander hoe je zaken lekker gestructureerd aanpakt. Met jouw bèta-benadering zorg je voor soepele processen die resultaat opleveren.

  • Je legt een stevige basis voor je verdere loopbaan: het RTP opent de wereld naar uitdagende functies binnen en buiten de overheid.

Wat jij kunt doen met jouw technische achtergrond

De mogelijkheden in het RTP zijn talrijk voor bèta’s die houden van een flinke uitdaging. Tijdens het totale programma doe je 4 verschillende opdrachten. Die kunnen puur technisch zijn, of een sterke link met techniek hebben. Wat je ook gaat doen, je spreekt jouw vaardigheden en kennis stevig aan, terwijl je ze ook verder ontwikkelt.

Beleid maken met een innovatieve aanpak

Kari studeerde industrieel ontwerpen en strategic product design, en gebruikt in het RTP haar vaardigheden op het gebied van ontwerp, technologie en strategie volop. Kari: ‘Tijdens mijn studie leerden we mensgerichte oplossingen te ontwikkelen voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Als trainee sla ik de brug tussen traditioneel beleid en het toepassen van een meer innovatieve, ontwerpende aanpak.’ Kari werd gedetacheerd naar de Nederlandse ambassade in Sri Lanka. Daar werkte ze mee aan het ontwikkelen van een meerjarenstrategie waarin de beleidsprioriteiten, doelen en strategie van de ambassade worden geschetst. ‘Ik faciliteerde co-creatiesessies voor het ambassadeteam, lokale stakeholders en collega's uit Den Haag. Mijn technische achtergrond was erg handig in dit project. Bij het structureren van het proces, het begeleiden van de sessies en bij het in kaart brengen van de opgaven en doelstellingen voor de komende jaren, op een vernieuwende en heldere manier.’

De minister adviseren over energietransitiezaken

Jaric studeerde natuurkunde en hield zich tijdens zijn traineeship vooral bezig met de energietransitie. Hij zette een dataplatform op voor onderzoekers en fabrikanten over de prestaties van technieken om woningen te verduurzamen. Later was hij adviseur van Rob Jetten en ging hij mee naar debatten in de Tweede Kamer. Jaric: ‘Voor mijn laatste opdracht in het RTP hield ik me als beleidsmedewerker bezig met netcongestie: file op het elektriciteitsnet.’

‘Productontwerp gaat over het oplossen van problemen. In mijn RTP-opdracht ben ik daar ook mee bezig. Je gaat terug naar de kern: wat wil je oplossen? Van daaruit werk je verder. Mijn technische én creatieve manier van denken is daarbij erg handig ~ Fabrizio, studeerde industrieel product ontwerp aan de Haagse Hogeschool’

Samenwerkingsprojecten stimuleren in São Paulo

Tijmen kon in zijn 2e RTP-opdracht bij het ministerie van Economische Zaken (EZ) aan de slag met precies díe onderwerpen die tijdens zijn studie technische bestuurskunde en zijn afstuderen centraal stonden: innovatie, energie en waterstof. Hij werkte vanuit São Paulo aan samenwerkingsprojecten tussen Nederland en Brazilië. Tijmen: ‘Toen ik bij EZ rondliep, realiseerde ik mij pas op hoeveel technische gebieden de Nederlandse overheid actief is.’

Leefomgevingscenario’s onderzoeken

Ook Charlotte, die design engineering studeerde, deed een aantal technische opdrachten. Bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht ze het toekomstperspectief van automobiliteit. Daarna ging ze naar het Planbureau voor de Leefomgeving. ‘Ik reisde het hele land door voor een onderzoek naar nieuwe welvaart- en leefomgevingscenario’s. Ministeries en gemeenten gebruiken deze scenario’s bij besluiten over woningbouw of de aanleg van infrastructuur.’

Digitale hulpmiddelen bij examens toetsen

Niels deed bij het College voor Toetsen en Examens onderzoek naar het gebruik van digitale hulpmiddelen door examenkandidaten met een fysieke, visuele of auditieve beperking. Hij leverde een handreiking op voor scholen. ‘Scholen kunnen daarin zien of hulpmiddelen zoals spraak-naar-tekstsoftware, braillesoftware en noisecancelling koptelefoons mogen worden gebruikt tijdens het eindexamen.’

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.