Nederland is binnen Europa een grootmacht in transport over het water. Maar die positie staat de komende jaren wél onder druk. Welke stappen nodig zijn om de toekomst van de binnenvaart te waarborgen en de sector te verduurzamen, weet beleidsmedewerker maritieme zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Feline Schutjes.
Werken aan een duurzame toekomst van de Nederlandse binnenvaart
Feline Schutjes werkt aan meerdere dossiers gericht op de binnenvaart, waaronder 2 werkgroepen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. In dit oudste internationale samenwerkingsverband ter wereld maken de landen waar de Rijn doorheen stroomt afspraken over bijvoorbeeld digitalisering en duurzaamheid.
Zo definieert Feline de 4 grootste uitdagingen voor de Nederlandse binnenvaart:
Feline zit ook in het team dat zich met Russische EU-sancties bezighoudt. En ze draagt bij aan de ontwikkeling van de toekomstvisie binnenvaart. ’Dat gaat over de grootste uitdagingen die op deze sector afkomen. Wat zijn de kansen? En hoe moeten wij, overheid en sector, ons daarop voorbereiden?’
Autonomie, afwisseling en ontwikkelmogelijkheden
Feline haalt veel plezier uit haar werk bij het ministerie van IenW. Dit vindt ze de grootste voordelen:
-
Autonomie: je kunt je eigen tijd indelen zolang je de mijlpalen van gezamenlijke afspraken maar behaalt.
-
Afwisseling: naast vaste commissies zijn er tal van crisisdossiers of debatvoorbereidingen waarvoor je als beleidsmedewerker vaak wordt gevraagd.
-
Ontwikkelmogelijkheden: je omgeving denkt actief mee over kansen waarvoor je in aanmerking komt. Dan krijg je informeel de vraag: ‘zeg, is dit niet iets voor jou?’
Een carrière in internationale betrekkingen?
Eigenlijk was het helemaal niet Felines bedoeling om in de wereld van de scheepvaart te gaan werken. Haar vader voer jaren op de cruiseschepen van de Holland America Line. ‘Als kind vermijd je altijd een beetje wat je ouders doen.’ Ze koos voor een studie Politiek & Geschiedenis aan University College in Utrecht. Daarop volgde een meer praktijkgerichte master International Relations & Diplomacy. Op naar een carrière in internationale betrekkingen was het idee.
Toch naar de maritieme sector
Maar toen de coronapandemie uitbrak, werd Feline juist vanwege haar maritieme achtergrond om hulp gevraagd. In Japan lag een groot cruiseschip met een coviduitbraak aan boord. Er werd een internationaal onderzoeksteam geformeerd dat zich boog over de vraag hoe om te gaan met corona op cruiseschepen.
Feline interviewde in het kader van haar scriptieonderzoek onder meer het hoofd zeevaart, afdelingshoofd bij Maritieme Zaken. Zo ontdekte ze hoe interessant ze de combinatie van diplomatie en de maritieme sector vindt. ‘Ik hou ook van de nuchtere sfeer en de amicale cultuur. En men gunt elkaar iets.’
Jong en hoogopgeleid en senior, superdeskundig en ervaren
'De laatste jaren zijn er veel jonge collega’s in ons team gekomen. En de man-vrouwverdeling is meer in evenwicht. Onze directie, waarvan de leden vaak zelf hebben gevaren of zijn opgeleid op een zeevaartschool, onderkent dat de toekomst om nieuwe skills vraagt. De vakkennis is in huis. Wat er nu nodig is, is kennis over onderwerpen die daarbuiten liggen zoals verduurzaming en digitalisering. Mensen met die kennis komen nu de organisatie binnen.’