Cultuursubsidies: een megaklus voor het 'bis-team' van OCW

3 juli 2024 was een belangrijke dag voor de cultuursector. Cultuurinstellingen kregen die dag het advies over hun aanvraag voor subsidie. Die subsidie komt uit de culturele basisinfrastructuur (bis) van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Joost Kappers is projectleider bis 2025-2028. Voor hem en zijn team waren het drukke tijden in de aanloop naar 3 juli.

Joost: ‘De subsidietoekenning raakt honderden instellingen, tienduizenden kunstenaars, makers en medewerkers en een miljoenenpubliek. Deze subsidies hebben een enorme impact. Elke 4 jaar kunnen culturele instellingen subsidie in de bis aanvragen. We vragen veel van ze qua toelichting en onderbouwing. Ook voor ons team is de aanvragenronde een intensieve tijd.’

Vernieuwing en dynamiek

Gelijktijdig met de bis konden cultuurinstellingen ook 4-jarige subsidies aanvragen bij een van de 6 Rijkscultuurfondsen. Deze fondsen krijgen van OCW budget voor deze subsidies. ‘De bis richt zich meer op de grotere en gevestigde instellingen met een landelijk of zelfs internationaal belang. De 6 fondsen richten zich met name op vernieuwing en dynamiek in het culturele landschap.’

‘Wij gaan er niet over of een instelling een subsidie moet krijgen. De Raad voor Cultuur beoordeelt de aanvragen inhoudelijk’

Een aanloop van 2 jaar

Voor het projectteam bis begon het werk zo’n 2 jaar voor 3 juli 2024. ‘Toen heeft de toenmalige staatssecretaris Cultuur en Media de richting bepaald voor de cultuursector, en de beleidsprioriteiten. Bijvoorbeeld cultureel ondernemerschap, diversiteit en inclusie, de betaalbaarheid en toegankelijkheid van cultuur en een goede spreiding over Nederland. Daar wordt beleid op gemaakt, en dat gaat in een uitgangspuntenbrief naar de Tweede Kamer. Ondertussen wordt een ministeriële regeling gemaakt met daarin alle voorwaarden voor instellingen om in de bis te kunnen komen.’

Enorme klus

Toen de ministeriële regeling er was, begon een drukke periode voor het bis-team. ‘Toen hebben we namelijk ‘het loket’ opgezet. Een online loket waar cultuurinstellingen hun aanvraag in konden dienen. Direct na de sluitingsdatum gingen we met al die aanvragen aan de slag om te kijken of ze correct en compleet zijn. Wij gaan er niet over of een instelling een subsidie moet krijgen. Na onze check gaat alles - vertrouwelijk in een beveiligde omgeving - naar de Raad voor Cultuur. Die beoordeelt de aanvragen inhoudelijk. Dit keer werkten daar 17 commissies aan. Een enorm proces en veel werk.’

‘Het is mooi om mee te werken aan subsidies die zo’n enorme impact hebben’

Als de Raad voor Cultuur de conceptadviezen heeft beoordeeld, komen ze weer terug bij het bis-team voor een laatste juridische check. ‘Een flinke klus weer. We kijken met alle collega’s of de adviezen voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de ministeriële regeling. Ook bereiden we op basis van de conceptadviezen de ambtelijke top en de minister voor op eventuele spannende uitkomsten. Bijvoorbeeld een belangrijke culturele instelling die niet positief beoordeeld is.’

Topteam

Joost is heel blij met zijn team, een diverse groep enthousiaste collega’s met ieder een eigen expertise. ‘We wisselen steeds van samenstelling, in de verschillende fases zijn mensen met andere specialismen nodig. Iedereen is zo ontzettend betrokken bij de cultuursector. Ons werk gaat over honderden cultuurinstellingen in Nederland en Caribisch Nederland, met tienduizenden kunstenaars, technici, schrijvers, regisseurs, maar ook bijvoorbeeld horecamedewerkers. En die instellingen bereiken vele miljoenen mensen die er als publiek van genieten, geraakt worden en zich laten inspireren. Alles bij elkaar opgeteld, hebben deze subsidies een enorme impact. Het is mooi daaraan mee te werken.’

Bekijk de vacatures bij OCW

Meer over de organisatie

Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon