Marrit Wiersma studeerde aan de Academische Pabo (AOLB) en werd beleidsmedewerker bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Kansengelijkheid in het onderwijs is haar grote thema.
Gelijke kansen in het onderwijs voor alle kinderen
‘Mijn moeder was mijn inspiratiebron toen ik koos voor mijn studie. Zij werkt in het speciaal onderwijs. De Academische Pabo was voor mij de ideale opleiding, omdat het praktijk en wetenschap combineert. Zo pasten we wetenschappelijke inzichten meteen toe in de klas. We verdiepten ons bijvoorbeeld in positive behaviour support: leerlingen aanzetten tot leren door te benadrukken wat er goed gaat. In elke les probeerden we of zulke inzichten ook werkten voor onze eigen leerlingen. En dat was zeker zo.’
Basis goed in de vingers
‘Na mijn afstuderen heb ik een jaar voor de klas gestaan, zodat ik de basis goed in de vingers kreeg. Voor mijn master Onderwijswetenschappen, richting Onderwijs en Innovatie, liep ik stage bij het ministerie van OCW. Dat beviel zo goed dat ik er na mijn master solliciteerde. Hier kan ik ook verschil maken in het onderwijs, maar op een andere manier dan voor de klas.’
‘Ons doel is dat alle kinderen optimaal profiteren van onderwijs’
‘Bij de directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning van OCW maak ik samen met collega’s beleid voor thema’s als hoogbegaafdheid, dyslexie en tolken en meeneembare voorzieningen. Ons doel is dat alle kinderen optimaal profiteren van onderwijs. Ik kijk welke zaken er spelen en wat er vanuit het ministerie nodig is om die zaken aan te pakken. Dat kan bijvoorbeeld een maatregel of subsidie zijn.’
Werkbezoeken bij scholen
‘Ik spreek met alle betrokken partijen, ook tijdens werkbezoeken bij scholen. Ik merk dat de mensen daar het fijn vinden dat ik praktische kennis heb van het onderwijs. Ik heb ook de basisschool waar ik zelf heb gewerkt bezocht, omdat zij op een inclusieve manier onderwijs aanbieden aan (hoog)begaafde leerlingen. We hebben onderzocht hoe zij het onderwijs aan die leerlingen vormgeven, en wat ze nog nodig hebben van het ministerie.’
‘Als ik een conclusie van een onderzoek lees vraag ik me altijd af: hoe is dit onderzocht?’
‘Een belangrijke skill die je ontwikkelt op de Academische Pabo is een kritische blik. Als beleidsmedewerker heb ik veel aan die onderzoekende houding. Als ik een conclusie van een onderzoek lees vraag ik me altijd af: hoe is dit onderzocht? Ik probeer te kijken wat er nodig is om in te spelen op de hulpvragen uit de praktijk.’
__
Dit artikel is een bewerking van een eerder verschenen artikel op Nhlstenden.com.
Bekijk de vacatures bij OCW
-
Beleidsjurist
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en WetenschapBekijk de vacature -
UX-designers (Groningen)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
UX-onderzoeker (Groningen)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
Adviseur Compliance (Tijdelijk)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
Adviseur procescontrol
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
UX-onderzoeker (Den Haag)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
Webspecialist
Nationaal ArchiefBekijk de vacature -
Product Owner Compute, Storage en Recovery
SSO-NoordBekijk de vacature -
(Senior) applicatie beheerder DWH
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
SAP tester
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
Beleidsmedewerker Erfgoed en Leefomgeving
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en WetenschapBekijk de vacature -
(Vakgroep) Manager Gegevensdiensten (HR-focus)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
Communicatieadviseur
Onderwijsraad (OR)Bekijk de vacature -
IaaS Netwerk Engineer ODC-Noord
SSO-NoordBekijk de vacature -
Beheerder Infrastructuur Messaging & Collaboration
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)Bekijk de vacature -
PaaS Netwerk Engineer ODC-Noord
SSO-NoordBekijk de vacature