Dubbele problematiek
‘Samen met 2 collega’s werk ik in de penitentiaire inrichting Nieuwegein met een groep van 24 mannen in de ISD. Ze variëren in leeftijd van 18 tot 70 jaar. Wat de ISD-doelgroep kenmerkt, is dat zij niet alleen een reeks delicten hebben gepleegd, maar dat er sprake is van een dubbele problematiek. Denk aan een licht verstandelijke beperking en een verslaving. Dat leidt soms tot conflictsituaties, bijvoorbeeld als ze niet goed kunnen uiten wat ze bedoelen of jeugdig gedrag vertonen. Het is mijn taak om in te grijpen en ze te begrenzen.
Stigma
Ik ga altijd correct en beleefd met de jongens om. Met motiverende gespreksvoering kun je veel bereiken. Waarom ben je boos? Wat heb je van mij of van de groep nodig? Welke hulp kunnen we bieden? Er heerst in de maatschappij best wel een stigma over deze doelgroep. Maar ik wil juist onderzoeken wat deze mannen nodig hebben om de keerzijde te kunnen laten zien. Natuurlijk lukt het niet bij iedereen. Maar ik doe mijn werk juist voor de jongens die ik wél kan helpen hun leven op de rit te krijgen. Daar steek ik graag mijn tijd en energie in.
Dag- en nachtdiensten
We draaien dag- en nachtdiensten. De diensten zelf bestaan uit vaste activiteitenblokken. Na het wekken, de medicatie en het ontbijt staat arbeid op het programma. In de arbeidszaal of – voor de jongens die een woonwerktraject doorlopen – bij een externe werkgever. Wij brengen ze hier naartoe. Daarna inspecteren we de cellen, zetten we het eten vast klaar en werken we de rapportages bij. ‘s Middags begeleiden we de groep bij verschillende activiteiten, zoals sport, bezoek, onderwijs, luchten of een bezoek aan de bibliotheek. In het weekend voeren we groepsgesprekken over thema’s die helpend kunnen zijn voor de problematiek of over iets wat maatschappelijk speelt. Of we gaan met de jongens die een woon-/werktraject doorlopen – zij krijgen de mogelijkheid verlof op te bouwen – mee op bezoek bij hun familie.
Veel leuke dingen
Ik werk met een zware doelgroep, maar er gebeuren ook veel leuke dingen. Zo hebben we laatst iemand aan een baan buiten de inrichting geholpen. Hoe mooi is dat! Je kunt ook echt een luisterend oor bieden. Heeft iemand problemen met zijn kinderen? Of is iemand verdrietig? Dan kun je echt iets voor ze betekenen. Wat ik ook mooi vind, is dat ik deze mannen vaardigheden kan aanleren die ze ‘buiten’ nodig hebben. Denk aan interpersoonlijke sensitiviteit, leervermogen, samenwerken en plannen en organiseren. Hoe ik dat doe? Als ze bijvoorbeeld aangeven dat ze iets leuks willen doen, laat ik het ze zelf organiseren en plannen. Daar leren ze veel van.
Hecht team
Ons team bestaat in totaal uit 13 medewerkers, je staat met wisselende collega’s op de groep. We zijn een hecht team met korte lijnen, en onze verschillende persoonlijkheden en vaardigheden vullen elkaar goed aan. Ook belangrijk in dit werk: we kunnen altijd bij elkaar terecht als we ergens mee zitten. Onderling organiseren we leuke activiteiten. Zo zijn we ooit een weekendje weg geweest met elkaar. En DJI regelt elk jaar een inspirerende teamdag.
Opleidingen
DJI is een unieke werkgever die je faciliteert in je ontwikkeling. Ik heb hier bijvoorbeeld mijn mbo-diploma voor sociaal pedagogisch medewerker niveau 4 gehaald. Op dit moment zit ik in het 3e jaar van de hbo-opleiding social work. In de nabije toekomst wil ik me graag meer richten op de behandeling van de ISD-doelgroep. Zodat ik als forensisch therapeutisch medewerker daarin meer kan betekenen en eraan kan bijdragen dat mensen uit de doelgroep de stap naar een andere instantie makkelijker kunnen maken. Ik zie dus nog genoeg kansen om mezelf, mijn werk én de doelgroep verder te ontplooien.