Terug naar de bron
‘Een samenwerkingsverband van een bonenimporteur, koffiebranderij en koffiemachineleverancier levert 100% eerlijke koffie aan DJI en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ik beheer dat contract. Ook privé ben ik me steeds meer bewust van wat ik eet en koop. Maar echt zeker weten of je een goede keuze maakt, vind ik lastig. Van biologische eieren weet je nooit precies waar ze vandaan komen. In het koffiecontract van DJI kun je helemaal terug naar het begin van de koffie: de koffieboer in Rwanda. Dan gaat het onderwerp duurzaamheid ook veel meer voor me leven.
Sparren
In mijn vorige baan bij een facilitair adviesbureau miste ik het sparren met collega-contractmanagers. Daarom ben ik overgestapt naar het Inkoopuitvoeringscentrum (IUC) van DJI. Ik werk nu in een team van 20 contractmanagers en dat is precies wat ik zocht: vakgenoten om mee en van te leren. DJI is net een stap verder op het gebied van contractmanagement dan andere organisaties. Dat is voor mij een pre. Ik ben sinds dit jaar bestuurslid van de Nederlandse Beroepsvereniging Contractmanagement. Ik regel vooral de bijeenkomsten, zoals webinars met een spreker of een leuke activiteit, zodat we als contractmanagers van elkaar kunnen leren.
Klantvriendelijk
Wat ik leuk vind aan dit vak? Echt alles. Als gebruikers blij zijn, dan ben ik dat ook. En als ze niet helemaal tevreden zijn, dan zet ik me in om een oplossing te bedenken. Als contractmanager ben je een schakel tussen de leverancier, die moet doen wat is afgesproken, en de gebruiker. Je bent altijd in gesprek, altijd aan het regelen. Wat je in huis moet hebben? Vooral klantvriendelijkheid en een sociale instelling. Helemaal in dit koffiecontract zijn de gesprekken met de leveranciers net zo belangrijk als wat er op papier staat.’