Basisregistratie personen
'Gemeenten gebruiken de Basisregistratie Personen -BRP- voor heel veel procedures. Denk aan vergunningverlening, inschrijving van een pasgeboren kind of de afgifte van reisdocumenten. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens –RvIG- beheert het BRP-stelsel. Naast de BRP is RvIG ook verantwoordelijk voor onder meer stelselbeheer van burgerservicenummers en de persoonsinformatievoorziening van Caribisch Nederland (PIVA). Ook de productie en distributie van reisdocumenten valt onder de verantwoordelijkheid van RvIG.
390 applicaties draaiende houden
Als functioneel beheerder zorg ik ervoor dat de gemeenten en afnemers gebruik kunnen maken van de GBA-V. Bij een probleem word ik gebeld. Bijvoorbeeld als er iets is met de aansluiting, als wachtwoorden zijn verlopen of als er nieuwe certificaten geplaatst moeten worden. Ik heb veel contact met functioneel beheerders bij de gemeenten en afnemers en wij monitoren de systemen. Ook ben ik de schakel tussen ICT en organisatie: als er een wijzigingsvoorstel is, stem ik af met de applicatiebeheerders, die vervolgens de vertaalslag maken. Ik krijg veel ruimte om mezelf te ontwikkelen.
Zo heb ik een opleiding testtechnieken gevolgd, Tmap, aangezien ik als functioneel beheerder de wijzigingsvoorstellen test, voordat ze in productie gaan. Ook heb ik een opleiding informatiebeveiliging, ISFS, gevolgd, aangezien security een belangrijk onderdeel is voor het identiteitsdomein. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor Agile Scrum-technieken.
Ervaring achter balie komt van pas
Eigenlijk wist ik al heel jong dat ik de ICT in wilde. Als klein meisje was ik altijd al bezig met computers. Tijdens mijn studie informatica en informatiekunde had ik een bijbaan als uitzendkracht achter de balie van een gemeentehuis. Daar maakte ik uiteraard ook gebruik van de GBA-V, alleen dan vanuit gemeenteperspectief. Later ging ik aan de slag als functioneel beheerder bij gemeente Den Haag. Van die achtergrond, zowel achter de balie als bij de ICT-afdeling van een gemeente, heb ik hier veel profijt. Ik ken de praktijk en weet wat voor een impact het heeft als het systeem niet werkt. Vooral bij grote gemeentes. De baliemedewerker kan niets beginnen en de wachtruimte zit vol ongeduldige, boze burgers. Met dat beeld in mijn achterhoofd doe ik altijd extra hard mijn best bij incidenten.'