Als secretaresse had Monique Kerkhof-Werkhoven het best naar haar zin. Maar ze miste op den duur inhoud en diversiteit in haar werk. En dus stapte ze over naar de Inspectie van het Onderwijs. In de rol van medewerker toezicht komt haar talent voor plannen en organiseren helemaal tot z’n recht.
De inspectie van een schoolbestuur van a tot z begeleiden
Inspectieproces
In Nederland zijn 151 samenwerkingsverbanden in primair en voortgezet onderwijs actief. Elk samenwerkingsverband bestaat uit een bestuur van 1 of meerdere scholen. Die worden standaard om de 4 jaar geïnspecteerd en als het nodig is vaker. Monique: ‘Als medewerker toezicht begeleid ik dat inspectieproces van begin tot eind. Ik verstuur de eerste brief aan het bestuur om het vierjaarlijks onderzoek aan te kondigen. En ik zorg ervoor dat het eindrapport, getekend en wel, weer wordt teruggestuurd en gepubliceerd in de systemen.’
Compleet beeld
Een groot deel van haar tijd besteedt ze aan het samenstellen van de zogenaamde oplegger. Dit is het startdossier met documenten die ieder bestuur voor het vierjaarlijks onderzoek moet aanleveren. Monique vraagt hiervoor onder meer statuten, onderwijsplannen en jaarverslagen op. ‘Ik check ook of er signalen zijn, maak een begin met de expertanalyse en voeg alles samen in 1 document. Dan kan de analist aan de slag en heeft de inspecteur daarna een zo compleet mogelijk beeld voor de start van het onderzoek.’
Meer op spel
Dat ze bij alle stappen van een onderzoek betrokken is, beschouwt Monique als een van de mooiste aspecten van het werk. ‘Wat ook leuk is: soms zie ik iets in het nieuws voorbijkomen en dan denk ik: ha, daar zijn wij mee bezig.’ Het grootste verschil met haar voorgaande functies is dat het werk inhoudelijker is. Monique: ‘Ik word uitgedaagd om bestaande processen efficiënter in te richten.’ Tegelijk heeft ze ook het gevoel dat er nu meer op het spel staat. ‘Onderwijs is belangrijk en voor scholen is het belangrijk dat ze een goede beoordeling krijgen.’
‘‘Je werkt in een team en wordt overal bij betrokken. Samen proberen we écht iets goeds neer te zetten.’’
Secuur
Haar competenties zoals plannen en organiseren komen hier perfect tot hun recht. ‘Je moet heel precies zijn, elke stap in het proces moet ik goed registreren. Dat betekent dat je constant bij de les moet blijven. Gelukkig is secuur werken mijn tweede natuur.’ Om het proces van toezicht ook in de praktijk te volgen, loopt Monique minimaal 1 keer per jaar mee met een onderzoek. Vanaf de rondetafelgesprekken tot en met het bezoek aan het samenwerkingsverband. ‘Zo weet en zie ik wat collega’s nodig hebben en kan ik eventueel mijn werkzaamheden daarop aanpassen.’
Overstap
Ze maakte in 2019 de overstap naar de Inspectie van het Onderwijs, waar ze eerst werkte op het secretariaat. ‘Via een verrijkingsstage kon ik een kijkje in de keuken krijgen bij het team Samenwerkingsverbanden. Dat viel enorm in de smaak. En dus bleef ik. De werkzaamheden zijn heel divers en inhoudelijk. Maar ook het doel, toezicht houden voor beter onderwijs, spreekt me aan. Je werkt in een team en wordt overal bij betrokken. Samen proberen we écht iets goeds neer te zetten.’