Na een bachelor sociologie en een master educatie wilde Lotte Voermans niets liever dan er een jaartje tussenuit. Tot de vacature voor analist bij de Inspectie van het Onderwijs voorbijkwam. Ze besloot toch te solliciteren.
Met scherpe analyses bijdragen aan kwaliteitsonderzoek
Data en onderwijs
Tijdens haar studie sociologie leerde Lotte alles over het maken van analyses. ‘Bij de inspectie zochten ze iemand met een onderwijsachtergrond die met data om kan gaan. Dat profiel sloot perfect aan op mijn achtergrond.’ Ze werkt sinds september 2022 als analist voortgezet onderwijs en heeft het erg naar haar zin.
Voorbereiding
Lotte: ‘Mijn team bestaat naast de analist uit een aantal inspecteurs en een medewerker toezicht. Vooraf bepaal je samen met de onderzoeksleider hoe je de voorbereiding aan gaat pakken. Zo ontstaat een wisselwerking en wordt een goed onderzoek ingericht. Ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.’
Documenten doorspitten
Haar werk bestaat voor een groot deel uit het voorbereiden van kwaliteitsonderzoeken. Ze analyseert documenten zoals jaarverslagen, schoolplannen, evaluaties, PTA’s en de veiligheidsmonitor. ‘Door al deze stukken krijg je een beeld wat besturen en scholen op papier van plan zijn te verbeteren of bijvoorbeeld doen aan kwaliteitszorg.’
Focus
Vervolgens laat ze daar haar analytische kwaliteiten op los. Het doel is om de inspecteur die bij de school op bezoek gaat, een zo duidelijk mogelijke richting en de juiste vragen mee te geven. Dit voorkomt dat het inspectiebezoek te algemeen blijft. Lotte’s voorbereidend werk zorgt dus voor focus op mogelijke aandachtspunten.
Rode vlaggen
Lotte: ‘Er zijn een aantal ‘rode vlaggen’. Zoals een lage tevredenheid van leerlingen, PTA’s die niet op tijd ingeleverd zijn of schoolplannen zonder concrete doelen. Die aandachtspunten zijn input voor de inspecteur om het gesprek op school aan te gaan. Ik vind het opsporen van die risico’s in de enorme hoop stukken een van de meest waardevolle aspecten van mijn werk.’
Verbeteren
Naast haar werk als analist houdt Lotte zich bezig met thema-onderzoeken op een specifiek onderwerp en probeert ze het inspectieproces te verbeteren in verschillende werkgroepen. ‘We blijven ons ontwikkelen waardoor we het in het vervolg weer nét iets anders aan kunnen pakken.’
Gedrevenheid
Nu Lotte een kijkje in de keuken krijgt van de Nederlandse onderwijsinstellingen ziet ze hoe iedereen z’n best doet. ‘Er bestaat een enorme gedrevenheid in het onderwijsveld om het beste voor leerlingen te doen. En de kwaliteit van onderwijs gaat ons allemaal op een of andere manier aan. Met mijn analyses hoop ik daar verder aan bij te dragen