Grenzeloos
‘De zee is een gezamenlijk gebied. Nederland is verantwoordelijk voor het Nederlandse deel, maar werkt bij het maken van beleid nauw samen met de andere landen die aan de Noordzee liggen. Nederland is ‘leading’ als het gaat om maritiem beleid. Ik zeg wel eens: ‘if you talk about New Zealand you talk about the Haka, if you talk about Holland, you talk about The flying Dutchman’. De grootste uitdagingen voor Nederland liggen op het water.
Europese maritieme dagen
Ik ben bezig met het leukste project tot nu toe: het organiseren van een High Level Focal Point bijeenkomst over het Europese geïntegreerde maritieme beleid dat gehouden wordt onder de EU- voorzitterschap van Nederland. Deze bijeenkomst vindt plaats tijdens de Europese Maritieme dagen in Turku, Finland. Elk land die de EU voorzitterschap heeft moet zo’n bijeenkomst organiseren, alleen lag de prioriteit er niet altijd, dus de laatste 3 jaar is dat niet gelukt, onder voorzitterschap van Nederland lukt het nu wel.
Passie voor de zee
Het werk dat ik doe heeft alles wat ik leuk vind: het is internationaal en het is maritiem. Het gaat over water en de interactie tussen land en water. Ik heb een passie voor de zee, die ontstaan is in mijn jeugd in Marokko in Tanger. Als kind keek ik vanuit mijn slaapkamerraam van mijn ouderlijk huis naar de straat van Gibraltar. Om het weekend gingen we met de boot naar Zuid-Spanje. Al snel wist ik 1 ding zeker: ik wil iets met de zee. Ik heb 16 jaar in het buitenland gewoond, maar ik vind het heel prettig dat ik nu in Nederland werk. Ik ben in Nederland geboren en woonde er tot mijn 2e, stagelopen in Nederland voelt een beetje als thuiskomen.
Volgende avontuur
Als stagiair weet je niet wat je gaat bijdragen of waaraan je gaat werken. Een traditionele stagiair heeft een eind- of afstudeeropdracht die ingeleverd moet worden op school. Dat heb ik niet. Het is echt een ervaringsstage . Bijdragen waar ik kan bijdragen, leren waar ik kan leren. Ik vind de Rijksoverheid 1 van de beste werkgevers in Nederland. Als de mogelijkheid bestaat om hier verder te gaan, op het gebied van maritieme zaken zou ik dat te gek vinden. Maar als het niet lukt, dan ga ik gewoon lekker verder met het volgende avontuur. Dat kan in Nederland, maar ook daarbuiten, zolang het maar met water te maken heeft’.