Meer dan het weer
‘Het KNMI is het nationale kennis- en datacentrum voor weer, klimaat, oceanografie en seismologie. Het is een wetenschappelijk kennisinstituut, met veel academisch opgeleide medewerkers. Wij houden ons bezig met het weer, informeren de samenleving en onze afnemers bij extreem weersituaties, maar doen ook klimaatonderzoek waarbij er internationaal wordt samengewerkt. De ICT speelt bij dit alles een belangrijke rol.
Operationele proces
Wij zorgen er voor dat de kwaliteit van het operationele productieproces van het KNMI constant en optimaal is. Naast het verhelpen van storingen, denkt onze vakgroep mee over wijzigingen, bereidt deze voor en implementeert ze. De productieketens hebben een realtime karakter en de meeste daarvan moeten 24/7 beschikbaar zijn. Veel van onze klanten zijn afhankelijk van onze gegevens, zoals bijvoorbeeld de scheepvaart en Schiphol.
Moderne software specs
Bij het KNMI maken we gebruik van hele moderne software specs. Ik heb de tool Bewaking en Monitoring onder mijn hoede. Die heeft een aantal componenten, waarvan Splunk er 1 is. Dat is big data. Bij de vakgroep Informatie- en Ketenmanagement werken ongeveer 30 mensen bij 3 onderdelen: de procesbewakers ofwel de 1e lijnmedewerkers, de functioneel beheerders ofwel de 2e lijnmedewerkers en de I-regie medewerkers (waaronder de contract-, change- en service levelmanager).
Informele sfeer
De sfeer bij het KNMI is informeel en de werkzaamheden zijn heel divers. Wat ons verbindt, is dat we hier allemaal wel iets hebben met het weer. Het specifieke vakgebied is uniek aan het werken bij het KNMI. Heel veel mensen kennen alleen de weersverwachting op tv, maar het is veel meer dan dat. Er gaat een hele wereld schuil achter het KNMI. Iedereen heeft met het weer te maken en het weer is altijd anders. Het weer houdt niet op bij de landsgrens en daardoor heeft het werken bij het KNMI ook een internationaal karakter’.