In keuken kijken
‘Het interessante van het inkoopvak zit ‘m niet in dossiervoering, maar in de klantcontacten. Wij mogen bij alle ministeries in de keuken kijken. Als inkoper zit je overal met je neus bovenop. Je haalt behoeften op, adviseert over een strategie, maakt de vertaalslag naar de markt. En dan ben je ook nog maatschappelijk impactvol bezig. Als ik op het nieuws iets zie over medicinale cannabis, denk ik: hé, daar hebben mijn mensen aan bijgedragen.
Onderbuikgevoel
Goede inkopers selecteer ik op onderbuikgevoel. Ik kijk verder dan de geijkte onderdelen op een cv zoals opleiding en werkervaring. Veel boeiender vind ik welke cursussen iemand heeft gevolgd of welke hobby’s hij heeft. Probeert iemand vaak iets nieuws uit? Ik ben een nieuwsgierig persoon en vraag in een sollicitatiegesprek graag door naar drijfveren en karaktereigenschappen. Zit je snel bij de pakken neer of sta je op bij tegenslag? Een afgeronde studie zegt mij dat je goed kunt leren en iets afmaakt. Dat is mooi. Maar wat doe je met jouw talent in de praktijk? Die vraag vind ik veel interessanter.
Ambitie is beter
Ik heb heel lang een dun boekje over talentmanagement van hoogleraar Lidewey van der Sluis bij me gedragen. Zij zegt: talent is goed, ambitie is beter. Ofwel: karaktereigenschappen zijn belangrijker dan dat je 20 jaar ervaring op je naam hebt staan. Want ervaring betekent niet dat jij precies meebrengt wat ik nodig heb. Ik raad die manier van denken iedereen aan. Laatst hadden we bij UBR|HIS 2 mensen rondlopen die wilden terugkeren in het werkende leven. Het gaat mij er dan niet om of ze het inkoopvak beheersen. Wat ik belangrijk vind is dat ze zelfvertrouwen krijgen, groeien als mens. Dat voelt enorm belonend.’