Advies of doorsturen
‘De berichten die wij elke dag bekijken, zijn afkomstig van verschillende bronnen. Denk aan nieuwsrubrieken, de Rijkoverheid, vitale sectoren (zoals banken, de drinkwater-, gas- en elektriciteitsbedrijven) of communities waarin cybersecurity een rol speelt. Als triage officer bepaal je wat er verder mee gedaan wordt. Soms geven we aan de hand van een stappenplan van het NCSC een advies. Lijkt de situatie ernstiger, dan sturen wij de berichten door naar onze analisten en securityspecialisten.
Digitale aanvallen in het buitenland
Berichten kunnen over van alles gaan. Je kunt in een nieuwsbericht iets zien over digitale aanvallen in het buitenland. Of een leverancier van computerprogramma’s kan aangeven dat er ergens een ‘open deurtje’ is gevonden waar kwaadwillenden misbruik van kunnen maken. Maar er kan ook iets mis zijn met de software van 1 van de organisaties van de Rijkoverheid of de vitale sectoren die wij bijstaan bij digitale dreigingen. We maken een inschatting of het ernstig is met behulp van stappenplannen, door ervaring en we worden intern goed geïnformeerd over de hot items die er spelen.
Antenne voor dreigingen
Het is in dit werk handig als je zelf een antenne voor dreigingen hebt en dat je affiniteit met cybersecurity hebt. Het liefst heb je ook interesse in zaken die over de grens spelen. Daarnaast moet je communicatief zijn. Niet alleen in je contacten met de buitenwereld maar ook hier in huis. Want je kunt dit werk niet alleen doen, je hebt elkaar echt nodig. Ik ben zelf in dit vak gegroeid. Veiligheid en ICT lopen als een rode draad door mijn carrière heen. In deze baan komen ze mooi samen. Ik voel me hier goed thuis. De saamhorigheid is groot en cybersecurity is echt iets voor mij. Cyber is cool!’