Natuurlijk, als managementondersteuner kun je op veel plekken aan de slag. En daar heb je het ongetwijfeld prima naar je zin. Maar bij BZ is het toch nét wat specialer. Want hier heb je de wereld binnen handbereik en kun je je grenzen verkennen. Op je werkplek in Den Haag of daarbuiten.
Organiseren, regelen, agenda’s beheren, mail en telefoon afhandelen en aanspreekpunt zijn voor manager, team of afdeling: als managementondersteuner is dat je dagelijkse praktijk. Jij houdt daarvan. En bij het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) houden we van mensen die dit werk met energie en plezier oppakken.
Dit maakt werken als managementondersteuner bij BZ bijzonder:
-
Je werkt op een ministerie dat iets betekent in de wereld, en hebt te maken met onderwerpen die wereldwijd spelen. Internationale handel en politiek, mensenrechten, ontwikkelingssamenwerking en vrede en veiligheid bijvoorbeeld.
-
Je werkt voor een team, 1 of meerdere manager(s), een directeur, directeur-generaal, een ambassadeur, consul of zelfs de minister.
-
Je komt te werken in een prettige organisatie met leuke collega’s. Hier telt je werkplezier.
-
Je krijgt alle kansen en mogelijkheden om te groeien en jezelf te ontwikkelen.
-
Je kunt in het buitenland werken. Het hoeft niet, maar het kan wel.
Jouw werk in de praktijk
Voor wie en op welke plek je werkt, maakt het verschil in jouw werk. Deze taken zijn altijd deel van je werk: agendabeheer, het afhandelen van mail en telefoontjes, overleggen plannen, voorbereiden en opvolgen, en allerlei administratieve en secretariële taken. Reizen boeken is bij Buitenlandse Zaken vanzelfsprekend aan de orde van de dag. En voor ICT-zaken ben je vaak het aanspreekpunt.
Stabiele factor
Als managementondersteuner ben je de stabiele factor op de afdeling. Jij hebt en houdt overzicht. Bent degene die zorgt voor rust en continuïteit, de vraagbaak en degene die iedereen kent. Je collega’s kunnen erop rekenen dat jij de dingen regelt. En dat ze voor elkaar komen.
Wat past bij jou?
Wat er gebeurt in de wereld, heeft invloed op je werk. Bij de ene directie is wat meer hectiek, bijvoorbeeld als die te maken heeft met conflictsituaties. Bij een andere directie is meer rust. In Nederland werken is weer anders dan in het buitenland. En ook per land verschilt het. Wat past bij jou? En waar kom jij het beste tot je recht?
Dit wil je weten over deze baan
Jazeker kan dat. Nederland heeft ongeveer 150 ambassades, consulaten en vertegenwoordigingen in het buitenland. En ook daar werken managementondersteuners. Voor de ‘chef de poste’ – dat is de ambassadeur of de consul. Of bijvoorbeeld voor een landbouw- of defensieattaché. Werken in het buitenland is een kans om je grenzen nog meer te verkennen. Want de dynamiek is totaal anders dan in Den Haag, afhankelijk van de post waar je zit. Werken in een andere cultuur is een weloverwogen avontuur.
Als je in Den Haag werkt, moet je het Nederlands en het Engels beheersen. Dat toetsen we. Voor het Nederlands vragen we moedertaalniveau. Dat staat gelijk C1-niveau, of aan het 3F-niveau dat op het mbo wordt getoetst. Voor Engels vragen we B1 of B2. Dit is het niveau dat je spreekt na het behalen van je mbo-diploma. Hier vind je de uitleg van de taalniveaus. Is je Engels nog niet goed genoeg, dan kun je via BZ een opleiding volgen.
Voor werk in het buitenland is een 2e vreemde taal handig. Dat kan bijvoorbeeld Frans of Duits zijn. Ook hiervoor bieden we je een opleiding, als dat nodig is.
Dé opleiding is er niet. Uiteraard is het handig als je een secretariële of administratieve opleiding hebt gedaan. We vragen mbo-niveau. Maar ook als je een andere scholingsachtergrond hebt, kan dit werk prima bij je passen. Inzet, ervaring en enthousiasme tellen even hard mee. En beheers je bepaalde vaardigheden nog niet, dan zorgen we voor opleiding.
Nee, dat hoeft niet per se.
En als managementondersteuner kun je ook deels vanuit huis werken.
Binnen BZ hebben we het Centraal Punt Managementondersteuners (CPMO). Dé plek waar je terecht kunt met allerlei vragen, waar kennis wordt gedeeld, jij je netwerk uitbreidt en waar MO’ers elkaar ontmoeten tijdens gezellige en leerzame activiteiten. Het CPMO organiseert een jaarlijks event voor onze managementondersteuners. Tijdens deze dagen volg je interessante workshops en sessies en kun je ervaringen uitwisselen met MO'ers die werken in Den Haag en in de rest van de wereld.
Natuurlijk. BZ heeft een uitgebreid onboardingprogramma, en als managementondersteuner krijg je nog een onboarding specifiek gericht op jouw werk. Je volgt allerlei trainingen, bijvoorbeeld voor het werken met verschillende systemen. Ook krijg je de eerste 3 maanden een buddy die je wegwijs maakt binnen de organisatie en je werkplek.
Dat kan zeker. In je baan zul je al veel leren en jezelf verder ontwikkelen. Wil je nieuwe dingen leren, dan bieden we studie-uren en een budget. Je kunt ook kiezen uit de (veelal digitale) leerlijnen van onze Academie Internationale Betrekkingen. We hebben adviseurs die je daarbij kunnen helpen.
Als managementondersteuner bij BZ werk je minimaal 3 jaar en maximaal 7 jaar in dezelfde functie, bij 1 directie, afdeling of team. Na 3 jaar mag je switchen, na 7 jaar wordt het van je verwacht. Je kunt doorgroeien naar een soortgelijke functie op een andere afdeling, of naar een hogere functie of een baan in het buitenland. Het is maar net wat bij je past en wat je ambitie is.
We maken graag kennis met je
Voor een oriënterend gesprek kun je altijd contact opnemen met onze recruiter Suzan.