Steeds meer ICT
‘Als wij met Lego speelden, bouwde mijn broer de huizen, en ik legde de wegen aan. Verkeer had dus altijd mijn belangstelling. Dat ICT me ook interesseerde, ontdekte ik pas toen ik al bij Rijkswaterstaat werkte. Na mijn studie verkeerskunde werd ik bij RWS adviseur dynamische verkeersmanagementsystemen en hield ik me bezig met de datasystemen rond wegen, bijvoorbeeld de matrixborden boven de weg. Na een paar jaar werd ik testmanager. Ik en mijn collega’s testten en controleerden de systemen binnen het dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen waren in toenemende mate digitaal. Geleidelijk kwam er dus steeds meer ICT bij kijken. Via een functie als teamleider operationeel beheer werd ik in 2013 servicemanager.
Stadsbaantunnel
Een project dat nu loopt, is de aansluiting van de Utrechtse Stadsbaantunnel op de RWS-verkeerscentrale. De tunnel loopt parallel aan de Leidscherijn-tunnel van de A2. Deze tunnel is door de gemeente Utrecht gebouwd en uitgerust met alle apparatuur. De stad vroeg Rijkswaterstaat om de bediening te doen. Niet zo gek: het zijn ingewikkelde systemen en wij hebben zelf ook 20 tunnels. Ons team zorgt ervoor dat de tunnelsystemen op de RWS-verkeerscentrale worden aangesloten: speakers, radio, camera’s, enzovoort.
Geen 2 tunnels zijn hetzelfde, maar sommige dingen keren regelmatig terug: digitale camera’s bijvoorbeeld. Zulke camera’s sluiten niet automatisch aan op onze systemen. Om hun HD-signalen te kunnen vertalen in beeld op de monitor van de verkeersleider, moesten we een aantal aanpassingen maken. Daarbij moest de vertraging minimaal zijn. Het was even zoeken naar een oplossing. Nu we weten hoe je dit doet, geven we onze kennis graag door aan andere projectteams.
Slim knip- en plakwerk
De ICT-techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, dus is het belangrijk voor een servicemanager om bij te blijven. Daarvoor volg ik verschillende cursussen. Een complicatie is dat ICT-ontwikkelingen veel sneller gaan dan de ontwikkelingen in de wegenbouw, terwijl je met beide zaken te maken hebt. Na 4 jaar zijn ICT-systemen alweer verouderd, terwijl de wegen en tunnels er nog prima bijliggen, of soms zelfs nog in aanbouw zijn. Dan moeten we nieuwe ICT-ontwikkelingen inpassen in de bestaande verkeerssystemen integreren, terwijl alle infrastructuur moet blijven functioneren. De planning van softwarereleases en -updates, maar ook het vervangen van apparatuur voor beheer, onderhoud en voor beveiliging zijn dus belangrijk. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere omgevingen en kun je zoals gezegd kennis hergebruiken. Het is veel slim knip- en plakwerk.’