Nico Bukkems

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale
Nico Bukkems

Nico Bukkems
Servicemanager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde hbo-verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Begon in 1990 bij RWS als adviseur verkeerskunde. Was later achtereenvolgend testmanager, teamleider operationeel beheer en is sinds 2013 servicemanager.
  • Houdt van klussen in huis, sporten zoals hardlopen en fietsen en koken. Ook doet Nico in zijn vrije tijd leuke dingen met zijn gezin.

Als servicemanager bij Rijkswaterstaat (RWS) houdt Nico Bukkems zich bezig met de bediening van de datasystemen rond wegen en tunnels. Hij zorgt bijvoorbeeld voor de aansluiting van de ICT op de verkeerscentrale, maar ook voor de daarbij behorende dienstverlening door RWS.


Steeds meer ICT

‘Als wij met Lego speelden, bouwde mijn broer de huizen, en ik legde de wegen aan. Verkeer had dus altijd mijn belangstelling. Dat ICT me ook interesseerde, ontdekte ik pas toen ik al bij Rijkswaterstaat werkte. Na mijn studie verkeerskunde werd ik bij RWS adviseur dynamische verkeersmanagementsystemen en hield ik me bezig met de datasystemen rond wegen, bijvoorbeeld de matrixborden boven de weg. Na een paar jaar werd ik testmanager. Ik en mijn collega’s testten en controleerden de systemen binnen het dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen waren in toenemende mate digitaal. Geleidelijk kwam er dus steeds meer ICT bij kijken. Via een functie als teamleider operationeel beheer werd ik in 2013 servicemanager.

Stadsbaantunnel

Een project dat nu loopt, is de aansluiting van de Utrechtse Stadsbaantunnel op de RWS-verkeerscentrale. De tunnel loopt parallel aan de Leidscherijn-tunnel van de A2. Deze tunnel is door de gemeente Utrecht gebouwd en uitgerust met alle apparatuur. De stad vroeg Rijkswaterstaat om de bediening te doen. Niet zo gek: het zijn ingewikkelde systemen en wij hebben zelf ook 20 tunnels. Ons team zorgt ervoor dat de tunnelsystemen op de RWS-verkeerscentrale worden aangesloten: speakers, radio, camera’s, enzovoort.

Geen 2 tunnels zijn hetzelfde, maar sommige dingen keren regelmatig terug: digitale camera’s bijvoorbeeld. Zulke camera’s sluiten niet automatisch aan op onze systemen. Om hun HD-signalen te kunnen vertalen in beeld op de monitor van de verkeersleider, moesten we een aantal aanpassingen maken. Daarbij moest de vertraging minimaal zijn. Het was even zoeken naar een oplossing. Nu we weten hoe je dit doet, geven we onze kennis graag door aan andere projectteams.

Slim knip- en plakwerk

De ICT-techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, dus is het belangrijk voor een servicemanager om bij te blijven. Daarvoor volg ik verschillende cursussen. Een complicatie is dat ICT-ontwikkelingen veel sneller gaan dan de ontwikkelingen in de wegenbouw, terwijl je met beide zaken te maken hebt. Na 4 jaar zijn ICT-systemen alweer verouderd, terwijl de wegen en tunnels er nog prima bijliggen, of soms zelfs nog in aanbouw zijn. Dan moeten we nieuwe ICT-ontwikkelingen inpassen in de bestaande verkeerssystemen integreren, terwijl alle infrastructuur moet blijven functioneren. De planning van softwarereleases en -updates, maar ook het vervangen van apparatuur voor beheer, onderhoud en voor beveiliging zijn dus belangrijk. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met andere omgevingen en kun je zoals gezegd kennis hergebruiken. Het is veel slim knip- en plakwerk.’

Ik werk voor Nederland

De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Lees meer over Perry van der Weyden
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon