Hans de Knegt

Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil
Hans de Knegt

Hans de Knegt
Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

  • Studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Wilde zijn organisatorische expertise graag combineren met zijn interesse in techniek. Werkt nu als projectmanager bij Rijkswaterstaat en geniet van de combinatie tussen techniek en mensenwerk.
  • Gaat er in zijn vrije tijd graag op uit met zijn vrouw en 3 kinderen. Is verder actief in de protestantse kerk en speelt graag een potje voetbal.

Hans de Knegt is projectmanager van grote ICT-projecten van Rijkswaterstaat . Eerder was hij programmeur, functioneel ontwerper, ICT-architect, informatie-analist en tester. Zijn technische en organisatorische expertise zet hij dagelijks in om te zorgen dat de verkeerscentrales in Nederland op ICT gebied optimaal functioneren.


Van alle markten thuis

‘Rijkswaterstaat zorgt voor het onderhoud van bruggen, wegen, tunnels en sluizen. We beschermen Nederland tegen overstromingen en zorgen dat mensen veilig van plaats naar plaats komen. Het is mijn taak om objecten van Rijkswaterstaat op het gebied van ICT goed en veilig te laten functioneren. Als projectmanager ben ik van alle markten thuis. Ik moet weten hoe systemen technisch gezien werken, want ik heb te maken met systeembeheerders, architecten en ontwerpers. Daarnaast moet ik het proces goed in de gaten houden zodat alle betrokkenen op het juiste moment hun werk uitvoeren. Dat is soms best een ingewikkelde puzzel. Ook moet je de gevolgen van je werk goed kennen. Als er iets misgaat, heeft dat direct impact op de doorstroming van het wegverkeer. Gelukkig hoef je het allemaal niet alleen te doen, maar werk je in een multidisciplinair projectteam, met collega’s van Rijkswaterstaat en van Marktpartijen.

Updaten van verkeerscentrales

Op dit moment werk ik aan de verkeerscentrale in Rhoon. Die ligt net onder de A15 bij Rotterdam en stuurt de systemen langs de weg aan in een groot deel van de Randstad. De systemen in die verkeerscentrale zijn verouderd en voldoen niet aan de eisen van de nieuwe wetgeving. Verouderde systemen brengen storingen met zich mee en dat willen we natuurlijk niet, aangezien dat direct impact heeft op het dagelijks verkeer.

Verkeersleiders in bedrijf

Een verkeerscentrale is behoorlijk complex. Je moet je voorstellen dat 1 werkplek daar beschikt over een videowand, daaronder 5 monitoren en daarnaast nog een touch screen en andere devices. Achter zo’n enorme werkplek zit de wegverkeersleider die de wegen, tunnels en bruggen in de gaten houdt.

Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd zorgt hij voor ondersteuning en als er sprake is van filevorming zorgt hij dat de spitsstrook wordt geopend. Ik zorg dat de wegverkeersleider zijn of haar werk goed kan doen. Onder andere door nieuwe systemen te plaatsen. Daarvoor overleg ik met verschillende marktpartijen en werk ik intensief met hen samen. Je staat er vaak niet bij stil, maar tussen de joystick die de wegverkeersleider bestuurt en de camera’s die boven de snelweg hangen gaan wel 10 verschillende systemen schuil van 6 verschillende marktpartijen.

Mens en systeem

Mijn werk is technisch en organisatorisch complex. Om een verkeerscentrale werkend op te leveren moeten de verschillende systemen goed op elkaar passen, we noemen dat systeemintegratie. Het gaat daarbij om systemen voor de gewone bedrijfsvoering en om industriële automatisering. Technisch is dat complex omdat er veel interfaces bestaan tussen systemen, die allemaal goed moeten werken. Doordat er ook veel Rijkswaterstaat- en marktpartijen bij betrokken zijn is het complex in de afstemming en de planning. Je moet veel afspraken maken met collega’s en contracten met de markt. Daarnaast moet ik het project intern verantwoorden.

Meer dan techniek

ICT’ers die bij ons werken moeten dan ook mensenmensen zijn met interesse en kennis van techniek en ICT. Je moet op hoofdlijnen weten hoe systemen werken, je moet die systemen aan andere mensen kunnen uitleggen en je zit met uiteenlopende partijen aan tafel. Het omvat dan ook veel meer dan alleen ingewikkelde systemen updaten achter je beeldscherm. Juist dat maakt het werk bij Rijkswaterstaat voor mij zo veelzijdig. Je werkt met ingewikkelde ICT-systemen, met veelzijdige mensen en je doet het echt ergens voor.’

Ik werk voor Nederland

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
Ik onderzoek hoe de ideale contractmanager van Rijkswaterstaat er uit ziet

Lisette van Wijngaarden

Stagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Lisette van Wijngaarden
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.