Ali Mirhadi

Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles
Ali Mirhadi

Ali Mirhadi
Projectleider
Rijkswaterstaat

  • Werkt als projectleider bij de Centrale Informatie Voorziening (CIV). Vluchtte op zijn 24e van Iran naar Nederland. Kende de taal niet en had geen vaste woon- of verblijfplaats. Leerde Nederlands, volgde een opleiding en studeerde op zijn 34e af in Bedrijfskundige Informatica.
  • Ziet zijn werk als zijn leven. Houdt daarnaast van de natuur en werkt dan ook graag in zijn tuin. Het liefst met zijn Engelse rozen.

Spookfiles voorkomen. Dat was de belangrijkste opdracht aan projectleider Ali Mirhadi bij zijn recente opdracht binnen Rijkswaterstaat. Zijn team werkte samen met andere partijen, zoals de provincie Noord-Brabant, aan vernieuwende ICT-oplossingen om files op de A58 te verminderen. Slimme systemen in auto’s communiceren nu via kastjes langs de weg met de landelijke verkeerscentrale om het verkeer beter te laten doorstromen.


Spookfiles voorkomen

‘Spookfiles zijn files die ontstaan zonder een duidelijk aanwijsbare reden. Meestal doordat automobilisten met verschillende snelheden rijden en veel remmen en optrekken. Ruim 20% van de files in Nederland zijn spookfiles. Maar op de A58, dat is de autosnelweg tussen Tilburg en Eindhoven, liep dit percentage op tot 40%. Dit kun je onder meer verbeteren door automobilisten in de auto, op de juiste plek het juiste snelheidsadvies te geven. Om tot het beste advies te komen, moet je de ingewonnen data omzetten in heldere adviezen naar weggebruikers. Dat hebben wij gedaan met de aanleg van een IT-infrastructuur rond de A58 en in voertuigen.

Dataverkeer helpt wegverkeer

We hebben een vernieuwend Intelligent Transport System gemaakt. We legden onder meer glasvezelkabels aan en zetten kastjes langs de weg die communiceren met de landelijke verkeerscentrale. Vervolgens zijn we een proef gestart door ook slimme kastjes te plaatsen in de bedrijfsauto’s die veel op de A58 rijden. Deze verkeersdeelnemers ontvangen zo actuele informatie over de situatie op de A58, bijvoorbeeld hoe druk het is en met welke snelheid wordt gereden.

De voertuiggegevens worden via het intelligente ICT-systeem verstuurd naar de verkeerscentrale. Daar worden de ontvangen data verrijkt met andere beschikbare gegevens uit de databases van de centrale en omgezet naar een advies. Bijvoorbeeld een adviessnelheid op de matrixborden boven de weg en extra verkeersinformatie naar de automobilisten met een kastje in hun auto.’

Managementvaardigheden koppelen aan inhoud

‘De liefde voor de inhoud van projecten had ik al als student Bedrijfskundige Informatica. Na mijn studie heb ik mijn vaardigheden als projectmanager aangescherpt via de opleiding Prince II. Het vakgebied van ICT verandert natuurlijk razendsnel en daarom verdiep ik me continu in vakliteratuur. Ik wil ook techniek verbinden met mensen. Puzzelen met de mensen en middelen die je tot je beschikking hebt, jezelf inleven in een ander. Daarom begin ik binnenkort aan een cursus emotionele intelligentie. Ook belangrijk voor een projectmanager die resultaten wil boeken.’

Ik werk voor Nederland

Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans Bos
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.