Ali Mirhadi

Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles
Ali Mirhadi

Ali Mirhadi
Projectleider
Rijkswaterstaat

  • Werkt als projectleider bij de Centrale Informatie Voorziening (CIV). Vluchtte op zijn 24e van Iran naar Nederland. Kende de taal niet en had geen vaste woon- of verblijfplaats. Leerde Nederlands, volgde een opleiding en studeerde op zijn 34e af in Bedrijfskundige Informatica.
  • Ziet zijn werk als zijn leven. Houdt daarnaast van de natuur en werkt dan ook graag in zijn tuin. Het liefst met zijn Engelse rozen.

Spookfiles voorkomen. Dat was de belangrijkste opdracht aan projectleider Ali Mirhadi bij zijn recente opdracht binnen Rijkswaterstaat. Zijn team werkte samen met andere partijen, zoals de provincie Noord-Brabant, aan vernieuwende ICT-oplossingen om files op de A58 te verminderen. Slimme systemen in auto’s communiceren nu via kastjes langs de weg met de landelijke verkeerscentrale om het verkeer beter te laten doorstromen.


Spookfiles voorkomen

‘Spookfiles zijn files die ontstaan zonder een duidelijk aanwijsbare reden. Meestal doordat automobilisten met verschillende snelheden rijden en veel remmen en optrekken. Ruim 20% van de files in Nederland zijn spookfiles. Maar op de A58, dat is de autosnelweg tussen Tilburg en Eindhoven, liep dit percentage op tot 40%. Dit kun je onder meer verbeteren door automobilisten in de auto, op de juiste plek het juiste snelheidsadvies te geven. Om tot het beste advies te komen, moet je de ingewonnen data omzetten in heldere adviezen naar weggebruikers. Dat hebben wij gedaan met de aanleg van een IT-infrastructuur rond de A58 en in voertuigen.

Dataverkeer helpt wegverkeer

We hebben een vernieuwend Intelligent Transport System gemaakt. We legden onder meer glasvezelkabels aan en zetten kastjes langs de weg die communiceren met de landelijke verkeerscentrale. Vervolgens zijn we een proef gestart door ook slimme kastjes te plaatsen in de bedrijfsauto’s die veel op de A58 rijden. Deze verkeersdeelnemers ontvangen zo actuele informatie over de situatie op de A58, bijvoorbeeld hoe druk het is en met welke snelheid wordt gereden.

De voertuiggegevens worden via het intelligente ICT-systeem verstuurd naar de verkeerscentrale. Daar worden de ontvangen data verrijkt met andere beschikbare gegevens uit de databases van de centrale en omgezet naar een advies. Bijvoorbeeld een adviessnelheid op de matrixborden boven de weg en extra verkeersinformatie naar de automobilisten met een kastje in hun auto.’

Managementvaardigheden koppelen aan inhoud

‘De liefde voor de inhoud van projecten had ik al als student Bedrijfskundige Informatica. Na mijn studie heb ik mijn vaardigheden als projectmanager aangescherpt via de opleiding Prince II. Het vakgebied van ICT verandert natuurlijk razendsnel en daarom verdiep ik me continu in vakliteratuur. Ik wil ook techniek verbinden met mensen. Puzzelen met de mensen en middelen die je tot je beschikking hebt, jezelf inleven in een ander. Daarom begin ik binnenkort aan een cursus emotionele intelligentie. Ook belangrijk voor een projectmanager die resultaten wil boeken.’

Ik werk voor Nederland

Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Als ik de rol van contractmanager heb, weet ik hoe de technisch manager denkt

Koen Wouters

Technisch manager en contractmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Koen Wouters
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.