Floris van der Bas

Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat
Floris van der Bas

Floris van der Bas
Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

  • Studeerde organisatiesociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Begon zijn carrière in de luchtverkeersbeveiliging en werkte daarna op diverse posities binnen de overheid. Is enthousiast wielrenner. Is er een plaatselijke wielerronde, dan staat Floris aan de start.

Floris van der Bas stuurt 200 ICT’ers aan die de ‘harde ICT’ van Rijkswaterstaat ontwikkelen, beheren en beveiligen. In de toekomst moet die basis gestandaardiseerd zijn, zodat heel RWS met dezelfde bouwstenen werkt.


Harde ICT

‘Bij IV RWS Netwerken, onderdeel van de Centrale Informatievoorzieningen, gaat het om de harde ICT: datacenters, netwerken, platformen. Wij leveren plat gezegd het ijzer, de verbindingen en het glasvezelnetwerk: de basis voor alle ICT-toepassingen. Onze afdeling is ervoor verantwoordelijk dat bijvoorbeeld de sluisdeuren open- en dichtgaan. We halen data uit objecten die informatie geven over hoe het scheepvaartverkeer zich gedraagt. Rijkswaterstaat en andere vaarwegbeheerders gebruiken dit om de scheepvaart te begeleiden.

Security Operating Center

Security is een belangrijk onderdeel van ons werk. Wij monitoren vanuit ons Security Operating Center 24/7 alle kritieke systemen in objecten als bruggen, sluizen en tunnels. Security wordt steeds belangrijker omdat onze afhankelijkheid van voorzieningen toeneemt. Niet alleen een auto zit vol ICT, ook de infrastructuur.

Infrastructuur moet simpeler

ICT en data nemen een steeds grotere rol in binnen Rijkswaterstaat. Denk alleen al aan alle informatie die we uit het wegdek halen. Hoe is de kwaliteit van het asfalt? Waar staan de files? Om die ICT beheersbaar te houden, willen we meer standaardiseren. Met een eenduidige infrastructuur en met eenduidige datasets kun je kortcyclischer nieuwe applicaties maken.

Voorspelbaar onderhoud

Standaardisatie, en daarmee de centrale aansturing van industriële automatisering, heeft grote voordelen. We kunnen onderhoud met gestandaardiseerde ICT beter voorspellen. Zo meten we bij sluizen het stroomgebruik van de sluisdeuren. Als wij zien dat het stroomgebruik toeneemt, dan moeten de motoren kennelijk veel meer kracht zetten. Wellicht ligt er zand opgehoopt voor de sluisdeur. We halen dan liever het zand weg dan dat we wachten tot de motoren het begeven. Predictive maintenance, voorspelbaar onderhoud, leidt tot minder storingen en minder kosten voor onderhoud.

Diensten uitwisselen

Voor meer uniformiteit binnen de overheid, gaan we van honderden datacenters naar 4 datacenters, waarvan Rijkswaterstaat er 1 beheert. Dat datacenter gebruiken we zelf, maar ook andere overheidsorganisaties kunnen er gebruik van maken. We kijken steeds meer over onze eigen organisatiemuren heen en bieden diensten over en weer aan. Rijkswaterstaat heeft onder alle rijkswegen een glasnetwerk liggen. Het is zonde als overheidspartijen zo’n netwerk elders moeten inkopen, terwijl wij enorme bandbreedtes aanbieden.

Kunstwerk vol ICT

Bij Rijkswaterstaat moet je, ook als ICT’er, een blik naar buiten hebben. Uiteindelijk dragen we allemaal bij aan een zichtbaar eindproduct, zoals een brug, tunnel of wisselstrook. Als het netwerk eruit ligt en er komt een storing, dan merk je dat direct op de weg. Je moet verder willen kijken dan stekkers en kabels, ook al zit je soms helemaal aan de achterkant van het proces. Als er een nieuwe tunnel open is, rij ik altijd even om. Ik zie niet alleen een tunnel, maar ook de 50 ICT-systemen die zo’n tunnel mogelijk maken. Als je bij Rijkswaterstaat werkt, weet je pas echt waarom we onze objecten kunstwerken noemen.’

Ik werk voor Nederland

Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Met mooi weer zien we zeehonden. Bij storm vliegen de computers door de stuurhut.

Florus Noordhoek

Kapitein
Rijkswaterstaat

Lees meer over Florus Noordhoek
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Bij Rijkswaterstaat heb je te maken met softwareontwikkeling, hardware en netwerkinfrastructuur

Perry van der Weyden

Hoofdingenieur-directeur en CIO
Rijkswaterstaat

Lees meer over Perry van der Weyden
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon