De kop op de operatie
‘Ik ben op mijn afdeling verantwoordelijk voor het proces van gladheidbestrijding. Dit is een hele wezenlijke taak voor de samenleving. Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de doorstroming en veiligheid op onze rijkswegen. Bij Rijkswaterstaat hebben we hier de laatste jaren veel meer aandacht voor. Mijn afdeling stelt kaders en richtlijnen op en ondersteunt en stuurt het operationele bestrijdingsproces. Wij vormen de kop op de operatie.
Hele jaar bezig met gladheid
Op verjaardagen zijn mensen vaak stomverbaasd als ik vertel dat we met een groep mensen het hele jaar door bezig zijn met gladheidbestrijding. Er komt dan ook veel bij kijken en je hebt met veel verschillende partijen van doen. Ook in de voorbereiding en uitvoering zijn er bij Rijkswaterstaat veel mensen mee bezig.
Binnen onze organisatie is gladheidbestrijding klein in vergelijking met al die megaprojecten en budgetten, maar de impact is des te groter. Gladheidbestrijding is daarom ook een kerntaak bij Rijkswaterstaat en belangrijk voor het imago. De manier waarop wij de gladheid aanpakken, bepaalt in hoge mate hoe mensen tegen Rijkswaterstaat aankijken.
Zouttekorten
We hebben veel ‘goodwill ‘ gekweekt door de manier waarop we vorige winter de zouttekorten hebben aangepakt. We zijn zelf zout gaan importeren en konden zo de commerciële zoutleveranciers omzeilen. Deze konden niet meer leveren of tegen belachelijke prijzen. Zo hebben we de markt weer stabiel gekregen. Ook hebben we toen veel collega wegbeheerders de winter door geholpen. We zijn nu voordeliger uit en het risico dat we zonder zout komen te zitten is geminimaliseerd.