Steeds meer automatisch
‘Ik werk inmiddels 28 jaar voor Rijkswaterstaat. Ik ben begonnen als tunnelwachter/onderhoudsmonteur in de Beneluxtunnel. Later als systeembeheerder en transitiemanager op een grote verkeerscentrale en sinds 2 jaar ben ik senior adviseur op het gebied van industriële advisering. RWS zit lang niet altijd meer zelf aan de knoppen. Er is veel geautomatiseerd. Denk aan de automatische filebeveiliging en de verkeersinformatie. Tunnels, bruggen en sluizen worden steeds meer op afstand bediend. Deze ontwikkeling heb ik vanaf het begin meegemaakt.
Communiceren over projecten
Voor het wegverkeer in Nederland zijn er 5 regionale en 1 landelijke verkeerscentrale. In deze verkeerscentrales wordt al het verkeer in Nederland letterlijk in goede banen geleid. Elke verkeerscentrale heeft een transitiemanager. De transitiemanager zorgt er voor dat projecten zoals uitbreiding van spitsstroken, aanpassing of uitbreiding van de wegen en aansluitingen van bruggen en tunnels goed aansluiten op de bestaande bediensystemen en -processen en dat deze projecten de dagelijkse gang van zaken niet ontregelen.
Van Friesland tot Limburg
Als adviseur industriële automatisering zorg ik dat RWS in control blijft bij het beheren en automatiseren van de bediening van tunnels, bruggen, sluizen en stuwen. Ik overleg met beheerders, onderhoudspartijen en de bediencentrale. In het hele land overigens. Van Friesland tot Limburg.
Ik ga graag in gesprek met mensen om te laten zien hoe het misschien beter kan, en hoe mensen van elkaar kunnen leren en gezamenlijk een oplossing voor een probleem te vinden. En beter nog, deze oplossing in praktijk te brengen.
Serious game
Bij RWS krijg je veel ruimte voor eigen ideeën. Zo viel het mij in mijn functie bij de verkeerscentrale op dat nieuwe verkeersleiders hun kennis over de locaties van wegen, knooppunten, hectometerpaaltjes, tunnels en bruggen in de praktijk moesten vergaren. In mijn vrije tijd heb een prototype voor een Serious Game ontwikkeld voor het opleiden en trainen van wegverkeersleiders. Via het proces ideeënmanagement binnen RWS heb ik uiteindelijk een cheque gekregen om deze game professioneel te laten bouwen. Ik werd daarmee de projectleider van mijn eigen idee.
Drones
RWS houdt zich bezig met innovaties op het gebied van verkeersmanagement. Zo onderzoeken we of we drones in het verkeer kunnen gebruiken. In juni van dit jaar heeft RWS drones ingezet bij Concert at Sea. Ik was daarvoor de projectleider. Voor, tijdens en na het concert vlogen we met 3 drones. De beelden werden doorgezonden naar de verkeerscentrale. Zo konden we tijdig anticiperen op de toestroom van verkeer en eventueel omleidingen inzetten. Dit soort projecten zijn de krenten in de pap en geven veel energie’