ICT en Datamanagement
'De Centrale Informatievoorziening (CIV) is verantwoordelijk voor alle ICT en Datamanagement van Rijkswaterstaat. Ook ontwikkelt CIV, vaak in samenwerking met de markt en onderzoeksinstituten, innovatieve systemen voor reisinformatie en verkeersmanagement. Zoals communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en de wegkant. Dit noemen we C-ITS: cooperative intelligence transport systems. We passen informatie- en communicatietechnologieën toe om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken.
Weersomstandigheden opvangen met wifi-p
Zo'n ontwikkeling is de invoering van 2 C-ITS-diensten op een corridor van Rotterdam naar Wenen. Met de 1e dienst, 'Road Works Warnings', krijgen automobilisten via wifi-p een waarschuwing als er wegwerkzaamheden zijn. Vooral in Duitsland, maar ook in Nederland zijn hier regelmatig aanrijdingen mee, vandaar dat er ook een 2e dienst wordt uitgewerkt; Collision Risk Warning, een bericht dat er gevaar is voor aanrijdend verkeer. De andere dienst, Probe Vehicle Data, is nog prematuur. Daarmee is het de bedoeling dat informatie uit auto's, zoals remkracht en weersomstandigheden, via wifi-p wordt opgevangen.
Als wegbeheerder krijgen wij, maar ook andere wegbeheerders en belanghebbenden, zo een beter beeld van de situatie op de weg en kunnen we eventueel maatregelen nemen. De komende jaren worden auto's zo toegerust dat ze actuele informatie en waarschuwingen op hun dashboard ontvangen. Een ander voorbeeld is Beter Benutten: een programma van innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Een van de C-ITS-maatregelen is de invoering van 1.600 verkeerslichten die met elkaar en met auto's kunnen communiceren. Door data uit stoplichten te onttrekken, kun je verkeer optimaliseren.
Tastbare resultaten op weg
Voor al deze initiatieven is samenwerking tussen overheid, markt en onderzoek nodig. Wij hebben niet de pretentie om zelf een architectuur neer te zetten en te zeggen: dit is het, alstublieft. We moeten dit samen organiseren: met internationale stakeholders, commerciële stakeholders, wetenschappers. Het is de kunst al die partijen bij elkaar te brengen en samen tot een implementeerbaar ontwerp te komen. Die samenwerking is complex, maar ook heel leuk. Als ik op de weg rijd, zie ik tastbare resultaten van mijn werk. Wij houden geen administratief systeem in de lucht of iets dergelijks. In een datacenter zie je servers en hoor je een hoop geluid, maar je ziet geen resultaat. Rijkswaterstaat raakt de maatschappij. Wij maken het verschil tussen files of geen files, tussen een ophaalbrug die werkt of die niet werkt.'