Leon Wijnker

Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker

Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft.
  • Werkte jarenlang als projectleider bij een ingenieursbureau.
  • Was bij eerdere RWS-projecten betrokken bij verbetering van de ecologische kwaliteit van de grote rivieren, en bij een grote waterbodemsanering van de Hollandsche IJssel.
  • Doet aan wielrennen, mountainbiken en hardlopen en is coach van een jeugd hockeyteam.

Zijn technische opleiding vormt voor Leon Wijnker nog steeds een stevige inhoudelijke basis voor zijn werk in de praktijk bij Rijkswaterstaat. Bij het organisatie-onderdeel Grote Projecten en Onderhoud zorgt hij dat ontwerp, realisatie en onderhoud van sluizen in Nederland voldoen aan complexe eisen.


Slimme, technische contracteisen

‘Mijn huidige project is de aanleg van een 3e kolk bij de Prinses Beatrixsluis bij Nieuwegein. Het project maakt deel uit van het Sluizenprogramma waarbij ik betrokken ben. Ontwerp en uitvoering van zulke grote en complexe projecten doen we samen met ingenieursbureaus en aannemers. We hebben verschillende contractvormen met deze partijen. Tijdens de aanbesteding van de bouw van de sluis zijn we met verschillende aannemers dialooggesprekken aangegaan. Ze krijgen ruimte voor optimalisatie van hun ontwerp, maar moeten wel binnen budget en planning blijven en zo min mogelijk hinder voor anderen tijdens de aanleg veroorzaken. Dit vraagt om slimme contracteisen, ook op technisch vlak, waarmee je de aannemer uitdaagt om mee te denken.

Perfect werkende sluis

De aanleg van de nieuwe sluis is net gegund en in 2016 start de bouw. De verschillende werelden van de grond-, weg- en waterbouw, werktuigbouw en ICT komen samen in die sluis. Met mijn team heb ik tijdens de uitvoering een faciliterende en toetsende taak. We zijn gesprekspartner voor de bouwers, bewaken de inhoudelijke kwaliteit en toetsen op risico’s die wij zien. En als bijvoorbeeld scheepvaart even moet worden stilgelegd voor de bouw van de sluis, dan regelt Rijkswaterstaat dit. Zodat er straks een perfect werkende sluis ligt.

Van waterbouw tot ICT

Een belangrijke technische uitdaging is het samenbrengen van de verschillende disciplines. Van het ontwerp van de sluisdeuren en het betonwerk tot de inrichting van de bedienplekken van de sluisbedienaars. Onze kennisinbreng varieert van waterbouwkunde en hydraulica tot bedienings- en besturingstechnologie en ICT. Zodat straks met een druk op de knop een schipper vlot en veilig de sluis kan passeren. Daar gaat het ons uiteindelijk om.

Techniek en projectmanagement

Gezonde nieuwsgierigheid leert je om over je eigen technische vakgebied heen te kijken. Je ontwikkelt jezelf in breder verband; technisch, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld projectmanagement. Je moet goed kunnen schakelen tussen helikopterview en details, waarbij je af en toe flink de diepte induikt. Ik heb een baan waarin ik samen met collega’s met grote projecten bijdraag aan een betere infrastructuur en veiligheid in Nederland. Dat is toch prachtig.’

Ik werk voor Nederland

Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Wij monitoren 24/7 alle kritieke ICT-systemen in objecten van Rijkswaterstaat

Floris van der Bas

Directeur IV RWS Netwerken
Rijkswaterstaat

Lees meer over Floris van der Bas
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.