Slimme, technische contracteisen
‘Mijn huidige project is de aanleg van een 3e kolk bij de Prinses Beatrixsluis bij Nieuwegein. Het project maakt deel uit van het Sluizenprogramma waarbij ik betrokken ben. Ontwerp en uitvoering van zulke grote en complexe projecten doen we samen met ingenieursbureaus en aannemers. We hebben verschillende contractvormen met deze partijen. Tijdens de aanbesteding van de bouw van de sluis zijn we met verschillende aannemers dialooggesprekken aangegaan. Ze krijgen ruimte voor optimalisatie van hun ontwerp, maar moeten wel binnen budget en planning blijven en zo min mogelijk hinder voor anderen tijdens de aanleg veroorzaken. Dit vraagt om slimme contracteisen, ook op technisch vlak, waarmee je de aannemer uitdaagt om mee te denken.
Perfect werkende sluis
De aanleg van de nieuwe sluis is net gegund en in 2016 start de bouw. De verschillende werelden van de grond-, weg- en waterbouw, werktuigbouw en ICT komen samen in die sluis. Met mijn team heb ik tijdens de uitvoering een faciliterende en toetsende taak. We zijn gesprekspartner voor de bouwers, bewaken de inhoudelijke kwaliteit en toetsen op risico’s die wij zien. En als bijvoorbeeld scheepvaart even moet worden stilgelegd voor de bouw van de sluis, dan regelt Rijkswaterstaat dit. Zodat er straks een perfect werkende sluis ligt.
Van waterbouw tot ICT
Een belangrijke technische uitdaging is het samenbrengen van de verschillende disciplines. Van het ontwerp van de sluisdeuren en het betonwerk tot de inrichting van de bedienplekken van de sluisbedienaars. Onze kennisinbreng varieert van waterbouwkunde en hydraulica tot bedienings- en besturingstechnologie en ICT. Zodat straks met een druk op de knop een schipper vlot en veilig de sluis kan passeren. Daar gaat het ons uiteindelijk om.
Techniek en projectmanagement
Gezonde nieuwsgierigheid leert je om over je eigen technische vakgebied heen te kijken. Je ontwikkelt jezelf in breder verband; technisch, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld projectmanagement. Je moet goed kunnen schakelen tussen helikopterview en details, waarbij je af en toe flink de diepte induikt. Ik heb een baan waarin ik samen met collega’s met grote projecten bijdraag aan een betere infrastructuur en veiligheid in Nederland. Dat is toch prachtig.’