Leon Wijnker

Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken
Leon Wijnker

Leon Wijnker
Technisch Manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde Civiele Techniek aan de Technische Universiteit Delft.
  • Werkte jarenlang als projectleider bij een ingenieursbureau.
  • Was bij eerdere RWS-projecten betrokken bij verbetering van de ecologische kwaliteit van de grote rivieren, en bij een grote waterbodemsanering van de Hollandsche IJssel.
  • Doet aan wielrennen, mountainbiken en hardlopen en is coach van een jeugd hockeyteam.

Zijn technische opleiding vormt voor Leon Wijnker nog steeds een stevige inhoudelijke basis voor zijn werk in de praktijk bij Rijkswaterstaat. Bij het organisatie-onderdeel Grote Projecten en Onderhoud zorgt hij dat ontwerp, realisatie en onderhoud van sluizen in Nederland voldoen aan complexe eisen.


Slimme, technische contracteisen

‘Mijn huidige project is de aanleg van een 3e kolk bij de Prinses Beatrixsluis bij Nieuwegein. Het project maakt deel uit van het Sluizenprogramma waarbij ik betrokken ben. Ontwerp en uitvoering van zulke grote en complexe projecten doen we samen met ingenieursbureaus en aannemers. We hebben verschillende contractvormen met deze partijen. Tijdens de aanbesteding van de bouw van de sluis zijn we met verschillende aannemers dialooggesprekken aangegaan. Ze krijgen ruimte voor optimalisatie van hun ontwerp, maar moeten wel binnen budget en planning blijven en zo min mogelijk hinder voor anderen tijdens de aanleg veroorzaken. Dit vraagt om slimme contracteisen, ook op technisch vlak, waarmee je de aannemer uitdaagt om mee te denken.

Perfect werkende sluis

De aanleg van de nieuwe sluis is net gegund en in 2016 start de bouw. De verschillende werelden van de grond-, weg- en waterbouw, werktuigbouw en ICT komen samen in die sluis. Met mijn team heb ik tijdens de uitvoering een faciliterende en toetsende taak. We zijn gesprekspartner voor de bouwers, bewaken de inhoudelijke kwaliteit en toetsen op risico’s die wij zien. En als bijvoorbeeld scheepvaart even moet worden stilgelegd voor de bouw van de sluis, dan regelt Rijkswaterstaat dit. Zodat er straks een perfect werkende sluis ligt.

Van waterbouw tot ICT

Een belangrijke technische uitdaging is het samenbrengen van de verschillende disciplines. Van het ontwerp van de sluisdeuren en het betonwerk tot de inrichting van de bedienplekken van de sluisbedienaars. Onze kennisinbreng varieert van waterbouwkunde en hydraulica tot bedienings- en besturingstechnologie en ICT. Zodat straks met een druk op de knop een schipper vlot en veilig de sluis kan passeren. Daar gaat het ons uiteindelijk om.

Techniek en projectmanagement

Gezonde nieuwsgierigheid leert je om over je eigen technische vakgebied heen te kijken. Je ontwikkelt jezelf in breder verband; technisch, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld projectmanagement. Je moet goed kunnen schakelen tussen helikopterview en details, waarbij je af en toe flink de diepte induikt. Ik heb een baan waarin ik samen met collega’s met grote projecten bijdraag aan een betere infrastructuur en veiligheid in Nederland. Dat is toch prachtig.’

Ik werk voor Nederland

Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Ik kijk met aannemer, gemeente en ambulancediensten hoe lang de brug dicht kan

Marike Broos

Omgevingsmanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marike Broos
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
C-ITS maakt het verschil tussen wel of geen files

Ido Vlaminckx

Programmadirecteur Smart Mobility
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ido Vlaminckx
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon