Gerald Beekelaar

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen
Gerald Beekelaar

Gerald Beekelaar
Technisch manager
Rijkswaterstaat

  • Studeerde civiele techniek aan de hts in Zwolle. Kwam in 1997 bij Rijkswaterstaat. Startte als projectleider inspectie en onderhoud, en werd daarna technisch manager.
  • Doet in zijn vrije tijd graag aan een sport die met name in Oost-Nederland erg populair is: klootschieten.

Als technisch manager is Gerald Beekelaar bij Rijkswaterstaat al bij vele infrastructurele projecten verantwoordelijk geweest voor de technische uitvoering. Bij de verbreding van de N33 tussen Assen en het Groningse Zuidbroek zag hij de voordelen van een goede samenwerking: wat er gebeurt als met de aannemer na afloop van het project voor het wegonderhoud moet blijven zorgen.


Hoogwaardige producten

‘Vanaf 2012 werkte ik als technisch manager aan het project N33 Assen-Zuidbroek. We maakten van de enkelbaans autoweg een 2-baans weg, zonder gelijkvloerse kruisingen en oversteekplekken. En er kwam nog meer bij kijken. Zo gingen ook het knooppunt Assen-Zuid bij de A28 en het knooppunt Zuidbroek op de schop. RWS sloot een contract af met de aannemer: deze moest na oplevering van het werk nog 20 jaar voor het onderhoud zorgen. Normaal heb je alleen een soort ‘garantie’ op het werk van enkele maanden, en misschien nog een paar jaar op bepaalde onderdelen. Wie lang iets moet onderhouden, kiest hoogwaardige producten. Zoals stalen voegen bij viaducten in plaats van bitumineuze. Of iemand kiest voor andere uitvoeringmethodes. Deze aannemer legde het asfalt over de volle breedte van de rijbaan aan, in plaats van per rijstrook. Zo voorkom je ‘naden’ tussen de rijstroken, zwakke plekken die uiteindelijk vroegtijdig kapot gaan. Dat leverde vrijwel automatisch degelijk en zorgvuldig werk op. Met zoiets doe je een technisch manager natuurlijk veel plezier.

Studeren in werktijd

Al bijna 20 jaar werk ik bij Rijkswaterstaat. Dat je aan afwisselende, grote projecten werkt weten veel mensen wel. Maar dat je de mogelijkheid krijgt om in deeltijd een volledige studie te doen, is misschien minder bekend. Mijn vooropleiding civiele techniek maakt mij een echte techneut.

Maar als technisch manager ben je ook veel aan het regelen: overleggen met de opdrachtnemer, vaststellen wat precies binnen het project valt en wat niet, onderzoeken uitzetten. Dankzij de studie technische bedrijfskunde die ik gevolgd heb tijdens mijn werk, heb ik ook veel geleerd over organisatorische processen die me in de praktijk weer van pas komen.

Andere organisatie

RWS moedigt je aan om na te denken wat je binnen je werk wil bereiken. Op mijn lijstje stonden 3 dingen: het 1e was een project met een contractvorm zoals bij de N33. Nummer 2 was een project voor een andere organisatie en nummer 3 een project doen vanaf de planstudie. Aan het einde van het N33-project kreeg ik opeens de vraag: Zou je als technisch manager een aanlegproject bij de provincie Overijssel willen doen? Het verzoek kwam vanuit RWS Partner, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en haar publieke partners, zoals provincies, gemeenten en waterschappen. In april 2015 ben ik begonnen. Vanuit het oosten van Overijssel rijdt veel verkeer via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen. Het is vergelijkbaar met de N33, maar dit keer zit ik dichter op de politiek, wat erg interessant is. Hierna ga ik weer met plezier terug naar Rijkswaterstaat. Wie weet, komt daarna het 3e soort project dat op mijn lijstje stond nog eens voorbij.’

Ik werk voor Nederland

Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
We voorkomen onnodig onderhoud door data slim te combineren

Henk Cox

Hoofd CIV afdeling Platformen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Henk Cox
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Dagelijks houden wij de vitale infrastructuur in de gaten

Fabian Goijers

Cyber security analist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fabian Goijers
Als Rijkswaterstaattrainee kan ik mij verdiepen in de combinatie water en conflict

Robert-Jan Ruifrok

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert-Jan Ruifrok
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen

Bekir Sentürk

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Bekir Sentürk
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Het succes van een tunnel ligt in het samenspel van techniek, processen en organisatie

Fred Bouwmeester

Coördinerend / Specialistisch Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Fred Bouwmeester
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.