Anne Dijkstra

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra

Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft. 
Was van 2010 tot 2012 trainee bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu en werkte onder andere bij een regionale dienst van Rijkswaterstaat in Haarlem. Werkte ook op het ministerie in Den Haag bij de afdeling Europa. Woonde een half jaar in Singapore. Deed daar onderzoek naar de energiemarkt en werkte voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op de Nederlandse ambassade.
Combineert ontspanning graag met een spannende, nieuwe culturele omgeving door te reizen naar verre landen als Bali en Singapore.

Anne Dijkstra ging als rijkstrainee van Haarlem naar Den Haag en via Singapore terug naar haar studentenstad Delft. Zij is nu beland in Rijswijk als adviseur Geluid bij het landelijke organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving van Rijkswaterstaat. Anne toetst of het geluid van verkeer op snelwegen binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde grenzen valt.


Strategisch en praktisch: mooie mix

‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.

Geluid en datasystemen

Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.

Politiek gevoelige snelweg

Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.

Technisch werk

Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’

Ik werk voor Nederland

We hebben al 20 tunnels van andere partijen aangesloten op onze verkeerscentrale

Nico Bukkems

Servicemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Nico Bukkems
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
De juiste 10.000 punten uit de miljarden metingen in de database halen: dat is mooi werk

Roel van Endhoven

Data-engineer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Roel van Endhoven
Ik werk aan de aanbesteding voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder

Ilse van Wendel de Joode

Juridisch adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ilse van Wendel de Joode
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Ik maak deel uit van een internationale vertegenwoordiging van solution architecten

Therry van der Burgt

Solution architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Therry van der Burgt
We hadden iets nodig om de levensduur van zoab te verlengen: een verjongingscrème

Peter The

Adviseur/specialistisch medewerker Wegen
Rijkswaterstaat

Lees meer over Peter The
Als technisch manager ben je soms net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt

Marieke Plegt

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Marieke Plegt
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Ik houd nieuwe ontwikkelingen en de toepasbaarheid ervan in de gaten

Michiel Koolen

Senior netwerkarchitect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Michiel Koolen
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon