Anne Dijkstra

Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar
Anne Dijkstra

Anne Dijkstra
Adviseur
Rijkswaterstaat

Deed de Bacheloropleiding Civiele Techniek. Haalde daarna de master Transport, Infrastructure & Logistics. Beiden aan de TU in Delft. 
Was van 2010 tot 2012 trainee bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu en werkte onder andere bij een regionale dienst van Rijkswaterstaat in Haarlem. Werkte ook op het ministerie in Den Haag bij de afdeling Europa. Woonde een half jaar in Singapore. Deed daar onderzoek naar de energiemarkt en werkte voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op de Nederlandse ambassade.
Combineert ontspanning graag met een spannende, nieuwe culturele omgeving door te reizen naar verre landen als Bali en Singapore.

Anne Dijkstra ging als rijkstrainee van Haarlem naar Den Haag en via Singapore terug naar haar studentenstad Delft. Zij is nu beland in Rijswijk als adviseur Geluid bij het landelijke organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving van Rijkswaterstaat. Anne toetst of het geluid van verkeer op snelwegen binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde grenzen valt.


Strategisch en praktisch: mooie mix

‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.

Geluid en datasystemen

Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.

Politiek gevoelige snelweg

Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.

Technisch werk

Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’

Ik werk voor Nederland

Rijkswaterstaat houdt zo goed mogelijk rekening met je toekomstwensen

Gerald Beekelaar

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerald Beekelaar
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Slimme data testen voor betrouwbare infrastructuur

Daan van der Maas

Datascientist
Rijkswaterstaat

Lees meer over Daan van der Maas
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Wat mij erg aanspreekt is dat ik echt kan bijdragen aan de veiligheid van Nederland

Hans Bos

Programmamanager Cybersecurity
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans Bos
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen

Gerard Avontuur

Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

Lees meer over Gerard Avontuur
Ik adviseer over effecten van ingrepen in het watersysteem op voldoende en schoon water

Neeltje Kielen

Senior adviseur water
Rijkswaterstaat

Lees meer over Neeltje Kielen
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Tussen de joystick die een wegverkeersleider bestuurt en de camera’s boven de snelweg gaan wel 10 verschillende ICT-systemen schuil

Hans de Knegt

Projectmanager ICT
Rijkswaterstaat

Lees meer over Hans de Knegt
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Bij Rijkswaterstaat voer ik indrukwekkende inkoopprojecten uit

Wiemla Oppentocht-Gangadin

Senior inkoper
Rijkswaterstaat

Lees meer over Wiemla Oppentocht-Gangadin
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.