Strategisch en praktisch: mooie mix
‘Tijdens mijn traineeship kreeg ik de kans binnen verschillende onderdelen bij de Rijksoverheid te werken. Tijdens een van mijn traineeperiodes heb ik onderzocht welke wegen eventueel onder water komen te staan door klimaatverandering en het daardoor stijgen van de zeespiegel. En hoe we dat kunnen oplossen. Ook dacht ik mee hoe we de CO2 uitstoot op het hoofdwegennet kunnen terugdringen. Strategisch en toekomstgericht werk, en toch redelijk praktisch. Een mooie mix dus.
Geluid en datasystemen
Ik verzorg nu de jaarlijkse verslaglegging vanuit Rijkswaterstaat aan minister en Tweede Kamer over het geluid door wegverkeer op snelwegen. Techniek en beleid raken elkaar hier. Voor het technisch gedeelte van het verslag moet een heleboel informatie uit datasystemen van Rijkswaterstaat worden gecombineerd, berekend en verwerkt. Veel van die informatie halen we bij de regionale onderdelen van Rijkswaterstaat. Echt rekenwerk besteden we vaak uit aan een ingenieursbureau. Het uiteindelijke resultaat is een overzicht van de geproduceerde hoeveelheid geluid op de snelwegen waarvan we dan kunnen zeggen of deze binnen de wettelijke grens valt.
Politiek gevoelige snelweg
Voor het beleidsmatig gedeelte werk ik veel samen met collega’s op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Snelweggeluid kan namelijk politiek gevoelig liggen. Het kan zijn dat bewoners aangeven dat ze geluidsoverlast ervaren van een bepaalde snelweg. Als wij dan berekenen dat het geproduceerde geluid daar over de vastgestelde grens heen gaat, moeten we goed kunnen aangeven wat wij hieraan gaan doen.
Technisch werk
Ik werk in een leuk team met gedreven mensen. Het werk dat ik nu doe is een goede mix van technisch werk, samenwerking met verschillende partijen én werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp. Als je ervoor openstaat is er binnen dezelfde functie veel mogelijk qua wisselen van projecten.’