Gerard Avontuur

In de toekomst kunnen automatische waarschuwingen verkeersborden vervangen
Gerard Avontuur

Gerard Avontuur
Programmamanager verkeersmanagementontwikkeling
Rijkswaterstaat

  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en schreef een proefschrift over de betrouwbaarheid van werktuigbouwkundige installaties voor civiele constructies in het ontwerpproces. Werkte tijdens zijn promotie al bij de Bouwdienst Rijkswaterstaat.
  • Brengt in de zomer zijn vrije tijd door op de racefiets, en is in de winter te vinden op de ijsbaan.

Gerard Avontuur is van oorsprong werktuigbouwkundige. Met zijn passie voor ICT is hij bij de Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat goed op zijn plek. Zo werkt hij onder andere aan een systeem waarmee auto’s informatie met elkaar en de kant van de weg kunnen uitwisselen.


Spookfiles voorkomen

‘De Centrale Informatievoorziening is een onderdeel van Rijkswaterstaat dat altijd volop in beweging is. Zo hebben we net een reorganisatie achter de rug. Hierbij is mijn rol van teamleider veranderd naar die van programmamanager. In de praktijk betekent dit dat ik nu meer met de inhoud bezig ben. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een systeem waarmee auto’s berichten met elkaar en een systeem aan de kant van de weg kunnen uitwisselen, een zogenaamd intelligent transport system (ITS). Met verschillende pilotprojecten testen we of de techniek werkt. We bekijken bijvoorbeeld op de A58 of we spookfiles kunnen voorkomen. Spookfiles ontstaan als het druk is en iemand onverwacht een beetje remt. De daaropvolgende auto’s moeten dan steeds harder remmen, waardoor een file ontstaat.

Road Works warning

Ik werk ook aan een techniek waarbij mensen in de auto een waarschuwing krijgen dat er aan de weg wordt gewerkt, een road works warning. Met deze techniek kan meer dan met het Radio Data System (RDS), een systeem dat mensen nu al in de auto hebben. We kunnen hier bijvoorbeeld ook verkeersborden mee laten zien. In de toekomst zou deze techniek de geautomatiseerde verkeersborden kunnen vervangen.

Andersom zouden we ook vanuit de auto informatie kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wat de temperatuur op de weg is en of het regent. Daar kunnen we onze informatievoorziening dan op aanpassen.

Connectivity

Steeds meer partijen houden zich bezig met informatiesystemen in auto’s. Onze uitdaging is om onze data daarop te laten aansluiten. Connectivity, daar draait het om. In deze nieuwe wereld betekent dat onderhandelen met elektronicafabrikanten, samenwerken met andere informatieaanbieders, denken vanuit de eindgebruiker. En tegelijk dicht bij onze overheidstaak blijven, die bestaat uit regievoeren over de keten, de markt stimuleren en inspringen waar er onvoldoende aanbod is.

Zichtbaar preventief

Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan een betere kwaliteit van onze infrastructuur. Neem nu eens ons weigh-in-motion-systeem: dat weegt vrachtwagens en signaleert overbelading. Overbelading is een risico voor de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor bovengemiddelde slijtage aan het wegdek. Dat leidt weer tot hoge kosten en ergernis tijdens wegwerkzaamheden voor het herstel. Onze ICT werkt zichtbaar preventief: met weigh-in-motion kunnen we deze schade voorkomen.’

Gerelateerde artikelen

Ik werk voor Nederland

Nieuwe Waterveiligheidsnormen vragen om nieuwe kennis, zoals technische modellen en formules

Vera Konings

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Vera Konings
Winterse omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de veiligheid van onze rijkswegen

Rini Donker

Senior Adviseur Gladheidbestrijding Afdeling Operationele Taken wegverkeer
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rini Donker
Stel je eens voor wat er gebeurt als alle matrixborden boven de weg uitvallen

Christiaan van Es

Servicedeliverymanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Christiaan van Es
Bij het berekenen van snelweggeluid, raken techniek en beleid elkaar

Anne Dijkstra

Adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Anne Dijkstra
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Geen schermen voor de nieuwe A16, maar omgevingsvriendelijke groene geluidswallen

Esther Hemel

Adviseur Programmabureau Verkenning en Planuitwerking
Rijkswaterstaat

Lees meer over Esther Hemel
Ik kreeg de kans om tijdens mijn werk een masteropleiding volgen

Robert Bennis

Enterprise architect
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Infrastructuur van IT voorkomt spookfiles

Ali Mirhadi

Projectleider
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ali Mirhadi
Ik werk aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken

Rinse Wilmink

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Rinse Wilmink
Ik wil dingen doen die nuttig zijn voor de mensen om mij heen

Femke Braaksma

Senior adviseur
Rijkswaterstaat

Lees meer over Femke Braaksma
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken

Leon Wijnker

Technisch Manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Leon Wijnker
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon Youtube icon

Cookies op WerkenvoorNederland.nl

WerkenvoorNederland.nl maakt gebruik van cookies voor metingen van webstatistieken en voor verbeteren van de website.