Vaargeul Westerschelde
‘Tijdens mijn 1e opdracht werkte ik aan het beheer van de Westerschelde bij Zee en Delta District Zuid. Dit district beheert de Noordzee, de Westerschelde en delen van Caribisch Nederland. Ze onderhouden onder meer de vaargeulen. De nevenvaargeulen worden niet onderhouden, maar deze worden wel bevaren. Een van de nevenvaargeulen in de Westerschelde werd te ondiep, omdat het water en de waterbodem constant in beweging zijn. Dat kan problemen opleveren voor de scheepvaartveiligheid. De vaargeul is ook belangrijk voor België, omdat de Westerschelde voor hen de connectie is met de zee.
De optimale balans
De Hoofd Ingenieur Directeur van Rijkswaterstaat Zee en Delta en zijn Vlaamse collega zijn verantwoordelijk voor de vaargeul. Voor hen schreef ik een technische analyse en een advies. Daarbij keek ik naar waarom we de maatregel moeten nemen, voor wie, de kosten en de uitvoering ervan. Wat betekent een maatregel bijvoorbeeld voor de scheepvaart, voor de natuur van de schelde, de veiligheid en de connectie met België? Hiertussen moest ik een optimale balans vinden.
Politieke belangen
Ik schreef een beleidshistorisch advies, dat gedragen moest worden door alle betrokken partijen. Ook hield ik rekening met bestuurlijke gevoeligheid. We willen bijvoorbeeld goede relaties onderhouden met Vlaanderen.
Gelukkig leerde ik in mijn studie meer dan alleen technische oplossingen. Ik leerde bijvoorbeeld ook over stakeholdermanagement, –beleid en omgeving.
Methode beoordeling dijken
Nu ben ik bezig met mijn 2e opdracht bij Water, Verkeer en Leefomgeving. Dat is een kennisdirectie. Hier werk ik onder andere aan een nieuwe methode voor de beoordeling van de sterkte van dijken. Ik schakel met onderzoeksinstituut Deltares , kijk mee welke keuzes zij maken en doe kennis op, zodat we die binnen Rijkswaterstaat kunnen gebruiken. Ook ben ik secretaris van een expertgroep over dit onderwerp. Hierin zitten ingenieursbureaus, het waterschap en ook omwonenden van de Markermeerdijken. In de expertgroep werken we zowel aan de kwaliteitsborging van de nieuwe methode als aan het draagvlak ervan.
Gedreven mensen, verschillende blik
Ik vond het in het begin wel een klus om de organisatiestructuur van Rijkswaterstaat te leren kennen. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende regionale onderdelen en landelijke diensten die samenwerken door elkaar opdrachten te verschaffen. Het is leuk dat je daardoor altijd nieuwe mensen tegenkomt met een verschillende blik op hoe je iets zou kunnen aanpakken. Je verwacht misschien een strikte 9-tot 5-mentaliteit, maar dat is totaal niet het geval. Mensen zijn hier heel flexibel.’