Ongemakken
‘Zoab-wegen zijn er al vanaf 1987. Ze blinken uit in hun vermogen om water af te voeren en verkeersgeluid te reduceren, maar er zijn ook wel wat ongemakken en nadelen. Zo moet je de rechter rijstrook met alle vrachtverkeer al na 11 jaar vernieuwen. En 6 jaar later de linkerstrook. ‘Is de levensduur van zoab niet te verlengen?’, vroeg de minister in 2006. Daarop zijn we met marktpartijen en onderzoeksinstellingen een programma gestart rond de verlenging van de levensduur van zoab. Als adviseur denk ik mee over innovaties, controleer ik testresultaten en help ik om de neuzen van alle betrokken partijen dezelfde kant op te krijgen. Ik zorg bijvoorbeeld dat een onderzoeksbureau of instituut een bepaalde test uitvoert, en dat de marktpartijen met een voorstel komen om hun product te optimaliseren.
Verjongingscrème
Het probleem bij zoab is het steeds brosser worden van het bitumen. Hierdoor raken steentjes los. We hadden dus iets nodig om het brosser wordend zoab weer soepel te maken: een ‘verjongingscrème’. De marktpartijen kwamen uiteindelijk met 3 producten. Deze zijn uitvoerig getest, onder andere in het laboratorium. Geweldig om door de microscoop te zien hoe het verjongingsmiddel in de ontstane scheurtjes dringt en het bitumen verjongt.
Vervolgens hebben we een aantal zoab- proefvakken, die al 5 jaar oud waren, met de verjongingsmiddelen behandeld. Nu blijkt dat we hiermee de levensduur van zoab met 4 jaar kunnen verlengen, gaan we in juni 2016 voor het eerst aan de slag met een van deze middelen, en wel op de A27 bij Raamsdonksveer.
Ultrastil zoab
Naast de verjongingscrème werkt ons innovatieteam ook aan een Ultra Stil Wegdek (USW), dat geluid nog beter reduceert dan het traditionele zoab. Inmiddels hebben 3 marktpartijen ieder een product ontwikkeld op basis van natuurlijke rubberdeeltjes en kunsthars. Die combinatie maakt de weg elastisch en stiller. De producten voldoen al aan onze 1e eis: ze zijn bijna 2 keer zo stil als gewoon zoab. Om te kijken of ze ook voldoende sterk zijn, laten we ze eind 2016 in Duitsland testen met belaste vrachtwagenbanden. Gaat dat goed, dan legt RWS in 2018 een proefvak aan op een snelweg, dat minstens 7 jaar moet meegaan. Als dit asfalt straks inderdaad op de markt komt is het niet alleen geluidsreducerend, maar ook duurzaam: het rubber is afkomstig van vermalen vrachtwagenbanden. Dezelfde banden die verantwoordelijk zijn voor slijtage aan de weg, verrijken dus straks wellicht het zoab.’