48-uurs verwachtingen
‘Commerciële weerbureaus proberen te scoren in de media. Die komen gelijk met spannende weerverwachtingen als storm en sneeuw naar buiten. Het KNMI heeft geen baat bij vroegtijdig waarschuwen. Pas als er genoeg zekerheid en duidelijkheid is over het verwachte weer, maakt het KNMI een 48-uursverwachting.
Euro’s
In het bedrijfsleven draait het vaak allemaal om de euro’s. Ik vind juist relevantie in mijn werk belangrijk. Ik heb verschillende mogelijkheden gehad om naar het bedrijfsleven over te stappen, maar koos bewust voor de Rijksoverheid. De onvoorspelbaarheid van mijn werk maakt het leuk. Ik heb een dichtgespijkerde agenda maar de dag verloopt altijd anders.
Korte lijntjes
Op strategisch en tactisch niveau vertegenwoordig ik het KNMI. De lijnen met de partners KLM, Rijkswaterstaat, de Scheepvaart en Verkeerscentrum Nederland zijn kort. Partners zijn niet verplicht bij het KNMI ‘het weer af te nemen’.
Zij kunnen ook in het buitenland of bij commerciële weerbureaus gegevens halen. Zij blijven kritisch en dat is prima. Kritische afnemers die ook geld in je willen investeren, helpen de kwaliteit te verbeteren en te professionaliseren.
Ongezouten kritiek
Partners geven ongezouten hun kritiek. Stel dat het KNMI aangeeft dat er mist komt, terwijl de lucht helder blijft. Dan hangt KLM aan de lijn, omdat zij vliegtuigen omgeleid of vertraagd hebben binnengehaald terwijl dat niet nodig was. De kosten hiervoor lopen al snel in de tonnen. Je kunt je daarom voorstellen dat het best spannend is als er op Schiphol 3 verkeersleiders in je nek hijgen: wordt het nu 200 of 400 meter zicht?
Supercomputer
De kwaliteit van de weersverwachting hangt voor een deel samen met hoe snel en hoe hard de supercomputer in De Bilt kan rekenen. Toch ben ik ervan overtuigd dat de beleving van de kwaliteit van onze weersverwachting ‘m niet zozeer zit in cijfers en gegevens, maar meer in de vertaling die de meteorologen voor de afnemers weten te maken. De rol verschuift van producent van weersverwachtingen naar adviseur.