Beheer centraliseren
‘Het scheepvaartdomein bevat cruciale informatie voor het veilig besturen en beheren van bruggen, sluizen, waterkeringen en andere objecten. Zo zien we bijvoorbeeld welke schepen er waar varen, wat de lading is, en zelfs welke bemanningsleden aan boord zijn. Al deze gegevens komen lokaal binnen, zoals op een brug- of sluispost. Wij zijn nu echter bezig om op de provinciale vaarwegen de bediening van alle objecten, denk aan de Van Brienenoordbrug, te concentreren in zogenaamde bediencentrales. Dat is veiliger en efficiënter.
Slim aanpakken
De grote uitdaging is om al die losse systemen aan elkaar te knopen en de informatiestromen op de juiste plekken te krijgen. Binnen de Centrale Informatievoorziening werk ik bij de directie Ontwikkeling en Services op de afdeling Scheepvaartverkeersmanagement. In Rijkswaterstaattaal: CIV OSR SVM-ontwikkeling. Als adviseur ben ik vooral een onderzoeker. Hoe kunnen we dingen slimmer aanpakken? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van bestaande verbindingen. Er liggen immers al cameranetwerken. Ik ben aan het testen of deze infrastructuur stabiel genoeg is om ook in te zetten bij bediening op afstand.
Overleg met marktpartijen
Zo’n project doe je natuurlijk met z’n allen. Naast mijn directe collega’s zijn dat ook andere afdelingen binnen Rijkswaterstaat. Zo zitten we aan tafel met de toekomstige beheerclub, want die moet natuurlijk op de hoogte zijn van alle technische details. Verder is er nauw contact met de afdeling Watermanagement, die ons informeert over geuldieptes en waterstanden. Er is ook veel overleg met marktpartijen zoals ingenieursbureaus. Wij besteden de uitvoering namelijk aan hen uit, en onze taak is een strakke regie voeren over het project.
Iets bijdragen
Het is geweldig afwisselend werk. Lekker bezig met je eigen werk op kantoor, het veld in om objecten te bekijken, en vergaderen met allerlei stakeholders. Bovendien heb ik het idee echt iets bij te dragen aan de maatschappij: dankzij ons wordt het voor de beroepsvaart straks nog makkelijker. Als ik over een brug rijd, dan sta ik er onbewust toch even bij stil hoe het allemaal in elkaar zit en hoe belangrijk het is dat een brug storingsvrij werkt. Het feit dat wij verantwoordelijk zijn voor dat object, maakt het bijna tot ‘mijn’ brug.’